fbpx
Ondernemen

5 actiepunten voor een betere online vindbaarheid

5 actiepunten voor een betere online vindbaarheid

Een goede online vindbaarheid hoeft niet moeilijk te zijn. Met slechts een paar doordachte optimalisatie werkzaamheden kun jij al een betere positie in zoekmachines pakken. Ken jij de basis van SEO, maar wil je een verdiepingsslag maken, dan is deze blog met concrete acties voor jou.

1. Doe zoekwoordonderzoek

Wanneer je nog niet zolang actief bent in de wondere wereld van SEO is de kans groot dat je zelf zoekwoorden verzint. Daar is niks mis mee, het is goed dat je de eerste stap zet. Wil je wat verder gaan, dan heb je data nodig. Met het bedenken van zoekwoorden heb je geen inzicht in wat potentieel interessant is. Je hebt geen informatie over de frequentie waarop er op een bepaald zoekwoord wordt gezocht (het zoekvolume) en weet ook niet in hoeverre anderen ‘mikken’ op dit zoekwoord (de mate van concurrentie). Zoekwoordonderzoek is hier het antwoord op. Een kort onderzoekje is al genoeg om stappen te maken.

Tip: gebruik de gratis tool Ubersuggestom data te achterhalen en om nieuwe interessante zoekwoorden te vinden.

2. Zet acties uit op basis van klantvragen

Hou jij al bij welke vragen jouw klanten stellen? Zo ja, mooi! Dan kun jij op basis van deze vragen pagina’s aanmaken. Documenteer jij klantvragen niet, dan is dit hét moment om ermee te beginnen. Klantvragen zijn één van de meest waardevolle bronnen voor de informatie die jij verschaft. Deze vragen geven aan waar een klant tegenaan loopt en op welke aspecten zij kritisch zijn. Baseer een pagina op een klantvraag en geef er antwoord op. Wanneer iemand zoekt op die specifieke vraag, verschijnt jouw pagina in de zoekmachine.

3. Verwerk zoekwoorden in de bestandsnaam

Google leest afbeeldingen af aan meerdere factoren, waaronder de alternatieve tekst (alt-tekst). Deze tekst verschijnt onder andere wanneer iemand de voorlees modus ingeschakeld heeft op de betreffende device. Dit is een uitkomst voor mensen met een visuele beperking. Probeer in de alt-tekst je zoekwoord te verwerken, maar wijk niet af van wat er op de afbeelding te zien is.

4. Verklein bestanden

We blijven in de sfeer van bestanden. In tegenstelling tot de vorige actie, gaat het nu niet om het verwerken van zoekwoorden maar om de snelheid van jouw website. Niks is voor een gebruiker irritanter dan een website die niet snel laad. Google beloont je daarom voor een snelle website, maar straft je net zo hard af als dat niet het geval is. Eén van de manieren waarop jij die snelheid kunt verbeteren, is door bestanden te verkleinen. Afbeeldingen zijn het makkelijkst. Verklein de resolutie en zet PNG-bestanden om naar JPEG. Waak er wel voor dat de kwaliteit acceptabel blijft. Niemand zit te wachten op pixelige foto’s.

Tip: leg een goede basis voor jouw optimalisatie werkzaamheden. Doe mee aan het gratis programma SEO-strategie in een week.

Drop je e-mailadres en ontvang tips & tricks om te rocken als ondernemer

* indicates required


5. Duik in de statistieken

Ten slotte is het slim om frequent je statistieken erbij te pakken. Bepaal per meetelement welke pagina’s het beste scoren en welke het minst. Bekijk de pagina’s die het het best doen en bepaal de succesfactoren. Laat dit de input zijn voor verbeteracties die je kunt uitvoeren op pagina’s die het minder goed doen. Een aantal voorbeelden van meetelementen zijn:

  • De gemiddelde tijd op de pagina (hoe lang brengt iemand gemiddeld op een pagina door en is dat evenredig met wat er op de pagina te beleven is?)
  • Het aantal unieke bezoekers vs. het aantal paginaweergaven (komen bezoekers op deze pagina terug of niet?)
  • Het bouncepercentage (zijn er veel bezoekers die alleen deze pagina bezoeken en vervolgens de website verlaten? – hoe lager het percentage hoe beter!)

Voer jij bovenstaande acties uit, dan maak je al flinke stappen. Bedenk je wel dat SEO-resultaat tijd kost. Staar je dus de eerste maanden niet blind op de statistieken. Blijf aan de gang met optimalisatie om er het beste uit te halen, dan kan jouw doelgroep niet om jou heen!


Annemijn is eigenaar van Reposed. Vanuit haar bedrijf helpt ze bedrijven in het MKB om hun online vindbaarheid te verbeteren. Bekijk de website van Reposed om meer te weten te komen.

No Comments
Leave a Reply