ondernemen-als-een-baas-def
fast-forward

Facebook advertentie afgekeurd, wat nu?

Advertenties die op Facebook worden vertoond moeten voldoen aan het beleid dat Facebook hanteert. Daarom ze altijd eerst beoordeeld voor ze vertoond worden. Als je eerder een advertentie in Facebook hebt gemaakt dan ken je dit proces al. Maar wat als je Facebook advertentie afgekeurd is? Vooral na de invoering van de nieuwe privacywetgeving is Facebook wat strenger geworden. Toch blijft het altijd zinvol om op Facebook te adverteren vanwege de relatief lage kosten en het aantal personen die je daar kunt bereiken. In dit artikel licht ik de voornaamste redenen voor een afgekeurde advertentie toe.

Facebook advertenties afgekeurd

Niets is lastiger voor een adverteerder dan wanneer een advertentie voor onduidelijke redenen wordt afgekeurd. En dit gebeurt nogal vaak. Grotendeels omdat de advertenties door een geautomatiseerd systeem worden beoordeeld.

Het gevolg is dat goed lijkende advertenties om vage redenen worden afgekeurd. Ik heb zelf meegemaakt dat een duplicaat van een goedgekeurde advertentie werd afgekeurd terwijl het totaal niet afweek van het goedgekeurde origineel. Raar, maar het komt vaker voor.

Soms zijn het de kleine dingen, waar je nooit aan zou denken die ervoor zorgen dat je advertentie door Facebook wordt afgekeurd. Daarom is het belangrijk om de advertentierichtlijnen van Facebook goed na te lezen voor je aan de slag gaat met adverteren.

Wat zijn de meest voorkomende redenen waarom Facebook-advertenties zijn afgekeurd?

Zelf heb ik gemerkt dat dit de meest voorkomende redenen zijn:

Verwijzingen naar persoonlijke eigenschappen zoals ras, sekse, leeftijd en dergelijke

Aldus Facebook: “Advertenties mogen geen inhoud bevatten die persoonlijke eigenschappen vermeldt of suggereert.”

Om te voorkomen dat je advertenties worden afgekeurd om voornoemde redenen moet je vermijden dat je advertenties verwijzen naar specifieke persoonlijke eigenschappen.

Zinnen als: Ben je vrouw, moeder, kind, man, dik, vrijgezel, etcetera.

Het beste kun je zulke zinnen niet opnemen in je advertentieteksten. Ook verwijzen naar seksuele geaardheid, medische aandoeningen en dergelijke kun je het liefst vermijden. Ook mag je het woord ‘anders’ niet gebruiken om te verwijzen naar een kenmerk van een persoon.

Hoe krijg je je Facebook-advertentie dan wel online?

Leg eerder de nadruk op het gepromote product of dienst. Omschrijf die en benoem de voordelen van je product of dienst.

Je afbeelding is tegen het beleid van Facebook

Facebook: “Advertenties mogen geen afbeeldingen bevatten met voor-en-na-afbeeldingen of afbeeldingen waarop onverwachte of onwaarschijnlijke resultaten worden weergegeven.”

Denk hierbij aan afbeeldingen van een afgetraind lijf of iemand op een weegschaal. Ook met afbeeldingen over haargroei en supplementen voor gewichtsverlies moet je voorzichtig zijn.

De reden waarom Facebook zo streng let op zulke afbeeldingen is omdat dit platform haar gebruikers een leuke ervaring wilt geven. Onderdeel daarvan is dat de gebruikers zich niet beledigt, onaantrekkelijk of ongemakkelijk gaan voelen van content op Facebook. Wanneer dit gebeurt volgens Facebook, voor een negatieve ervaring kan zorgen wordt daarom afgekeurd.

Zo kan een afbeelding van een persoon met een afgetraind lijf, iemand een negatief zelfbeeld geven. Helemaal als de afbeelding wordt gebruikt om supplementen te verkopen. Ga eerder voor een positieve, opbeurende toon in je advertenties.

Het gebruik van scheldwoorden

Facebook:“Advertenties mogen geen grof taalgebruik of incorrecte grammatica en interpunctie bevatten.” 

Grof taalgebruik wordt meteen afgekeurd. In de meeste gevallen kun je zulke teksten niet eens opslaan in je advertentieaccount. Scheldwoorden triggeren automatisch een melding in het systeem.

Overmatig gebruik van symbolen is ook niet toegestaan. Emojis – ook wel, emoticons of smiley gezichten genoemd – zijn wel toegestaan en worden zelfs aanbevolen.

Let wel dat deze regels niet alleen voor je tekst geldt. Afbeeldingen worden beoordeeld op het gebruik van vreemde symbolen en obscene gebaren.

Word snel rijk programma’s en misleidende informatie

Aldus Facebook: “Advertenties waarin inkomstenbronnen worden gepromoot, moeten een volledige beschrijving bevatten van het bijbehorende product of bedrijfsmodel en mogen geen bedrijfsmodellen promoten die snelle compensatie bieden tegen een kleine investering, zoals netwerkmarketingmogelijkheden.”

“Advertenties mogen geen misleidende of onjuiste inhoud, waaronder misleidende claims, aanbiedingen of bedrijfspraktijken promoten.”

Met dit beleid probeert Facebook haar gebruikers te beschermen en een leuke gebruikerservaring te geven. Dit is de voornaamste reden waarom zulke advertenties niet zijn toegestaan. Anders is Facebook ook deels verantwoordelijk voor wat er wordt geadverteerd, omdat wij als adverteerders gebruikmaken van data die Facebook voor ons verzameld. En Facebook zit al onder de loep over de hoeveelheid data die zij ter beschikking hebben over haar gebruikers en hoe die data kan worden gebruikt.

>> Dit zijn interessante content marketing tips.

Wat moet ik doen als mijn Facebook-advertentie is afgekeurd?

‘Als je Facebook-advertentie niet is goedgekeurd, moet je de advertentie bewerken zodat deze voldoet aan het advertentiebeleid.’

Na het opslaan wordt de advertentie automatisch weer beoordeeld.

Ben je na het lezen van het advertentiebeleid van Facebook ervan overtuigd dat je advertentie wel voldoet? Dan kun je bezwaar hiertegen maken via het knopje boven je advertentie.

Word je advertentie nogmaals afgekeurd? Neem je doelgroep of andere targeting instellingen dan onder de loep. 

Een korte checklist

  • Mag je wel adverteren met je product of dienst in de gekozen regio? 
  • Moet je misschien een oudere leeftijd selecteren? Bepaalde producten mag je niet adverteren aan jongeren.
  • Richt je je alleen op vrouwen of alleen op mannen? Ook dit kan Facebook interpreteren als discriminatie als je in bepaalde branches zit.
  • Is er een logo te zien in je advertentie? 

Lukt het toch niet op je advertentie online te krijgen? Dan kun je die het liefst volledig verwijderen!

Maak de advertentie vervolgens opnieuw. In de meeste gevallen zal dit helpen.


Santousha Kalk is eigenaar van Virtual-Creatives.nl. Vanuit haar bedrijf helpt ze ondernemers om meer omzet, klanten, verkopen en leads te realiseren middels de juiste inzet van Facebook Advertenties, Google Ads en Instagram.

Deel deze blog:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Misschien vind je dit ook interessant:
Locatie onafhankelijk werken met je marketing team? 3 tips
Tijdens Corona hebben we ontdekt dat we stiekem best wel heel goed locatie onafhankelijk kunnen werken. Eigenlijk wisten we dat al voor die tijd, alleen...
Hoe kwaliteitsdrukwerk het verschil maakt
In onze digitale wereld lijkt het misschien dat drukwerk zijn relevantie heeft verloren; alles is tegenwoordig online. Toch is er nog steeds een grote vraag...
Dionne-24
Om te zorgen dat meer (potentiële) klanten je kunnen vinden via Google, is het belangrijk om niet alleen een mooie gelikte website te hebben, maar...

NIETS MISSEN? SCHRIJF JE IN VOOR DE NIEUWSBRIEF