ondernemen-als-een-baas-def
fast-forward

Hoe kun je een goed cv maken? 5 tips!

Je curriculum vitae is tijdens het solliciteren samen met je sollicitatiebrief jouw visitekaartje waarop een werkgever zijn eerste indruk van jou baseert. Een recruiter moet soms een flink aantal cv’s doorspitten en bepaalt in enkele seconden of jouw werkervaring en persoonlijkheid passen bij de openstaande functie. Een sterke indruk maken is belangrijk om een uitnodiging voor een kennismakingsgesprek binnen te slepen. Hoe kun je een goed cv maken? Gebruik deze 5 tips!

Cv tips waarmee je het verschil maakt

Recruiters ontvangen vaak tientallen (of soms zelfs honderden) reacties op één vacature. Gemiddeld scannen ze in zo’n zes seconden je cv en bepalen dan of jij voldoet aan de eisen die gesteld worden voor de ideale kandidaat. Je kunt je misschien wel voorstellen dat je heel kort de tijd hebt om een goede indruk achter te laten. Zorg er daarom voor dat je om positieve redenen opvalt tussen je medesollicitanten. Besteed aandacht aan je sollicitatie en maak het verschil met deze cv tips!

1. Besteed aandacht aan het design

Een cv draait om de inhoud, maar onderschat de punten niet die je kunt scoren op het design. Ga voor een mooie, cleane opzet met duidelijke tussenkoppen. Daardoor nodig je uit tot lezen en kan de recruiter makkelijk je cv scannen. Zorg ervoor dat je in je opzet tussenkoppen gebruikt, met (tekst)blokken werkt en volgens vaste onderdelen je informatie presenteert. Mocht je wel een mooie design willen maken, maar geen designer zijn, dan kun je ervoor kiezen om te werken met een cv template. Dit is een Word bestand met een cv sjabloon waarin je makkelijk je werkervaring, opleiding en andere gegevens kunt invullen.

2. Houd het kort en krachtig

Een valkuil van veel sollicitanten is om teveel te willen vertellen over hun opleidingen, werkervaringen en vaardigheden. Houd het kort en krachtig om in die paar seconden die je hebt een zo sterk mogelijke indruk te maken. Zet de belangrijkste elementen erop die het meest over jouw loopbaan vertellen en een verband hebben met de eisen uit de vacature. 

3. Maak een ijzersterke profielschets

Wist je dat veel recruiters vaak eerst je cv bekijken en daarna pas je motivatiebrief? Geef je cv een extra persoonlijke draai door een profielschets toe te voegen. Je kunt dit zien als een soort elevator pitch. In een paar zinnen vertel je over je loopbaan, visie, kwaliteiten, wat je zoekt en waar je toegevoegde waarde zit. Het is een samenvatting van wie jij bent, waardoor je op je cv net wat meer waardevolle punten van jezelf laat zien.

4. Pas je cv op elke vacature aan

Veel mensen passen hun cv alleen aan als er iets wijzigt in hun levensloop of werken alles pas bij zodra ze gaan solliciteren. Wat niet altijd iedereen doet is zijn cv aanpassen voor elke vacature. Het is goed om er voor elke sollicitatie kritisch doorheen te gaan en de vacaturetekst erbij te pakken. Welke teksten kun jij aanscherpen, zodat ze net wat beter aansluiten bij de eisen voor de functie? Heb je de ervaringen, skills of mijlpalen benoemt die de werkgever graag ziet en waarmee je zeker indruk zal maken? Je woordkeuze en het benoemen van belangrijke details kunnen het verschil maken in de indruk die jij achterlaat als ideale kandidaat. 

5. Schrijf altijd een toelichting bij relevante werkervaring

Noem onder het kopje werkervaring niet alleen de bedrijven, functietitels en jaartallen, maar licht je werkervaring ook kort toe. En dan wel op zo’n manier dat het interessant is voor de functie waar je op solliciteert. Zoek naar een bruggetje tussen je werkervaring en de openstaande functie. Wat waren jouw werkzaamheden en verantwoordelijkheden? Welke prestaties heb jij geleverd? Neem voor elke sollicitatie dit kopje extra goed onder de loep en benoem de zaken die aansluiten bij de functie waar je op solliciteert!


Jorinde is freelance online marketeer en eigenaar van House of Ambition. Ze helpt diverse bedrijven met hun teksten, SEO en social media en deelt op House of Ambition tips en online producten om solliciteren, carrière maken en geld verdienen leuk en makkelijker te maken. 

Financiële- en ondernemers tips in je inbox?

Schrijf je in voor de maandelijkse nieuwsbrief van Ondernemen van een baas. Elke maand ontvang je praktische tips over het fixen van je financiën en handige ondernemers tips.

Deel deze blog:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Misschien vind je dit ook interessant:
Een bedrijf starten in Nederland
Bij het starten van een bedrijf in Nederland is het kiezen van de juiste juridische structuur een essentiële eerste stap. Er zijn verschillende opties beschikbaar, elk met...
Arbeidsongeschiktheidsverzekering voor zzp’ers
Als ondernemer ben je kwetsbaar. Dat heb je misschien niet in de gaten, maar dat is toch echt zo. Je denkt eerder: wat kan mij...
Iedereen zou een sidehustle moeten hebben: dit is waarom
Als je een saaie baan hebt, zul je vast vaak dagdromen over een leukere baan. Dit is soms makkelijker gezegd dan gedaan. Daarom is het...

NIETS MISSEN? SCHRIJF JE IN VOOR DE NIEUWSBRIEF