E-mail marketing is een belangrijk onderdeel van een sterke online marketingstrategie. Hierdoor is het wel belangrijk dat je een sterke en dus succesvolle e-mail campagne maakt. Maar hoe maak je een succesvolle e-mail campagne? Dat lees je hieronder!
Inhoud
- E-mail marketing inzetten voor jouw bedrijf
- Laat je lijst groeien
- 1. Ga voor herkenbaarheid
- 2. Prikkelende onderwerp regel
- 3. Maak het persoonlijk
- 4. Onderzoek welk tijdstip het beste werkt
- 5. Werk met een vast stramien
- 6. Biedt waarde aan
- 7. Gebruik afbeeldingen, maar niet te veel
- 8. Haak in op de actualiteit
- 9. Geef tips
- 10. Check de leesbaarheid via mobiel
- 11. Start met cross-selling
- 12. Next level gaan? Ga voor marketing automation
- Op zoek naar tips en tricks om jouw kick-ass droom onderneming te lanceren of om jouw carrière te rocken? Meld je aan voor de nieuwsbrief.
E-mail marketing inzetten voor jouw bedrijf
Als je als ondernemer nog niet gebruik maakt van e-mail marketing, is het belangrijk dat je daar meteen mee begint. Dit betekent zorgt dat mensen zich op je website kunnen aanmelden voor de nieuwsbrief (noem het niet zo, want mensen zijn een beetje nieuwsbrief moe) en zorg dat je huidige- en oud klanten ook meeneemt in je e-mail lijst.
Laat je lijst groeien
Iets anders om succes te boeken met e-mail marketing, is het maken van een freebie. Ook wel bekend als een gratis product. Ga bij jezelf na wat voor een digitaal product je kunt maken en wat interessant is voor jouw (potentiële) klanten. Is dat een e-book, een checklist of een template voor een planner.
Zodra het af is, kun je mensen via je website en social media de freebie gratis aanbieden in ruil voor een e-mailadres. Op die manier laat je je e-mail lijst telkens groeien met meer geïnteresseerden.
1. Ga voor herkenbaarheid
Zodra je start met het maken van een e-mail campagne, is het belangrijk dat je zorgt voor herkenbaarheid. Zorg dat je de huisstijl die je normaal gebruikt, nu ook gebruikt. Vergeet ook niet om het logo van je bedrijf terug te laten komen.
2. Prikkelende onderwerp regel
Dagelijks worden we overspoeld met mails, daarom is het belangrijk dat je goed nadenkt over een prikkelende onderwerp regel. Hij moet zó prikkelend zijn, dat je er wel op moet klikken.
Bijvoorbeeld: [€300,- korting] + Dit wil je niet missen…
3. Maak het persoonlijk
Mensen vinden het nu eenmaal fijner om zich te identificeren met andere mensen. Voor een succesvolle e-mail campagne is het belangrijk dat je zorgt dat de e-mail verstuurd wordt met naam + achternaam. Daarnaast is het verstandig om bijvoorbeeld een foto waar jij aan het werk bent toe te voegen aan de mail.
4. Onderzoek welk tijdstip het beste werkt
Succesvolle e-mail campagnes komen niet van zelf aanwaaien. Daar moet je hard voor werken. Het is aan het begin dan ook een trial and error welk tijdstip het beste werkt. Dit moet je simpelweg uitzoeken. Je moet erachter komen wanneer je de hoogste openingsrate krijgt en op welk tijdstip.
5. Werk met een vast stramien
Mensen zijn niet voor niets gewoontedieren: zorg daarom dat de opbouw van je nieuwsbrief altijd hetzelfde is. Bedenk voordat je begint met het creëren van een succesvolle e-mail campagne wat je iedere keer wilt delen en zorg dat je dat template telkens weer gebruikt.
6. Biedt waarde aan
Niemand zit te wachten op een mail met informatie die iedereen al weet. Daarom is het heel erg belangrijk dat je waardevolle informatie deelt. Informatie waar de lezers iets aan hebben. Op die manier kun je ze binden aan je bedrijf en zien ze ook dat je er echt wel kaas van hebt gegeten.
Het aanbieden van waarde is misschien wel één van de belangrijkste elementen om een succesvolle e-mail campagne te lanceren.
Geef iets weg
Mensen zijn dol op gratis. Al helemaal als het ook nog van waarde is. Onderzoek of je iets kunt weggeven in de vorm van een freebie.
7. Gebruik afbeeldingen, maar niet te veel
In het kader van persoonlijkheid, is het belangrijk om afbeeldingen te gebruiken. Afbeeldingen van de producten of diensten die je aanbiedt, de nieuwste blog of als jijzelf aan het werkt bent. Pas wel op dat je niet te veel afbeeldingen gebruikt.
8. Haak in op de actualiteit
Inhaken op de actualiteit is ook belangrijk als je de lezers van je mail wilt binden. Onderzoek daarom van tevoren uit wat relevant is voor jouw bedrijf en jouw lezers en schrijf daar iets over. Bijvoorbeeld over de nieuwe ontwikkelingen op het gebied van Instagram Reels en hoe je dat kunt toepassen op jouw bedrijf.
9. Geef tips
Iets anders waar we dol op zijn, zijn gratis tips. Dus denk na hoe je in iedere e-mail campagne een gratis tip kunt delen. Ook dit is weer een belangrijk onderdeel bij het verkrijgen van de expert status als ondernemer of bedrijf zijnde.
10. Check de leesbaarheid via mobiel
Het is slim om van tevoren te checken of je e-mail campagne goed leesbaar is op mobiel. 95% van de mensen zullen je mails lezen via hun telefoon, dus dan is het wel belangrijk dat hij goed leesbaar is.
11. Start met cross-selling
Als je dan toch bezig bent, kun je net zo goed starten met cross-selling. Onderzoek of er relevante producten of diensten zijn die je kunt toevoegen aan je e-mail campagne. Doordat de mensen op je mailinglijst je al een beetje kennen, is de kans dat je kunt upsellen via e-mail marketing, groter.
>> Pinterest zakelijk inzetten voor jouw bedrijf? 5 tips!
12. Next level gaan? Ga voor marketing automation
Als je het meteen goed wilt aanpakken (en daar dus ook voor wilt betalen), is het aan te raden om te starten met marketing automation. Dit betekent eigenlijk simpel gezegd dat je allerlei segmenten aanmaakt in je e-mail lijsten. Zodra klant X je laatste mail opent, gaat hij door naar lijst C en krijgt hij mail 5 etc. etc.
Hoe specifieker, hoe beter
Doordat je via marketing automation heel specifiek e-mail campagnes kunt draaien, is de relevantie beter en is de kans dat diegene je product of dienst ook gaat kopen, veel hoger. Dit is uiteindelijk het doel waar je naar toe werkt, want hierdoor zijn de e-mail marketing campagnes in één klap succesvol.