fbpx
Ondernemen

Hoe ziet een ondernemersplan eruit?

hoe ziet een ondernemersplan eruit?

Voor de KVK is het niet verplicht, maar het is sterk aan te raden om aan de slag te gaan met een ondernemersplan. Het biedt je niet alleen houvast, maar het zorgt er ook voor dat je goed nadenkt over je toekomstige bedrijf. Misschien is het in je hoofd toch iets rooskleuriger dan wanneer je er een keer goed voor zit. En daarnaast stel je in een ondernemersplan allemaal doelen op die je wilt behalen, waardoor je op die manier ook een bepaalde richting geeft aan je bedrijf.

Introductie

Je begint met een korte, maar krachtige introductie waarin je aangeeft wie je bent, wat je achtergrond is, wat voor een bedrijf je wilt gaan opzetten en wat je drijfveren zijn om een eigen bedrijf te beginnen.

Samenvatting

Zodra je ondernemersplan af is, maak je een beknopte samenvatting waarin alle belangrijke punten naar voren komen. Het belangrijkste is dat – zodra iemand alleen jouw samenvatting leest – alle relevante informatie tot zijn beschikking heeft die van belang zijn voor jouw bedrijf.

Vertel iets over je bedrijf

Geef aan wat voor een bedrijf je wilt opzetten, welke rechtsvorm van toepassing is, wat voor een producten of diensten je wilt gaan aanbieden en hoe je ervoor gaat zorgen dat je er ook daadwerkelijk geld mee gaat verdienen.

Stel doelen op

Het is heel belangrijk om doelen op te stellen voor je onderneming, zodat je exact weet waar je naar toe werkt en onderweg ook kunt bijsturen, mocht dat nodig zijn.

Voorbeelden van doelen zijn: ‘Ik wil €100.000,- euro omzet draaien in 2019’ of ‘Ik wil minimaal 500 producten/diensten verkopen’. Naast deze duidelijke KPI’s, kun je ook doelen opstellen waarin je aangeeft dat je minimaal één cursus wilt volgen en elke maand naar een netwerkborrel wilt gaan.

Marktanalyse

Voor je begint, is het verstandig om een marktanalyse te doen. Als je besluit een bloemenwinkel te beginnen in het centrum van Utrecht, maar het blijkt dat er in het centrum al zo’n 12 bloemenwinkels liggen, is het verstandig om je af te vragen of je niet beter op zoek kunt naar een andere locatie.

Ga na of er behoefte is aan jouw product of dienst en onderzoek hoe je het kunt vermarkten.

Concurrentieanalyse

Ook heel verstandig om mee aan de slag te gaan. Onderzoek wie je concurrenten zijn. Hoe pakken zij dingen aan? Vraag een keer een offerte aan of breng een keer een bezoek aan een concurrent en kijk hoe diegene het aanpakt. Zo ontdek je wat je prettig vindt en wat niet, maar ook hoe je ervoor kunt zorgen dat je anders bent en dus opvalt.

>> Digitale producten verkopen? Zo doe je dat!

Het financiële plaatje

Minstens zo belangrijk. Wat zijn je bedrijfskosten en wat is het gewenste salaris dat je wilt verdienen? Door hiermee aan de slag te gaan en de bovenstaande kosten in kaart te brengen, kun je aan de hand van de hoeveelheid uren die je wilt werken, een ideale uurprijs- of een ideale productprijs berekenen.

Ook hier is het belangrijk om er omzetdoelen aan te koppelen: ‘Ik wil elke maand een omzet draaien van €7.500,- euro’.

Drop je e-mailadres en ontvang tips & tricks om te rocken als ondernemer

* indicates required


Inzet (online) marketing

Wat voor een product of dienst je ook wilt verkopen; het is slim om aan de slag te gaan met je (online) marketing. Zeker aan het begin moet je hier veel tijd en energie insteken. Je moet immers een naam opbouwen, mensen naar je website leiden en een community opbouwen. Dit gaat niet over één nacht ijs.

Zorg dat je voldoende middelen (geld en kennis) hebt, om te zorgen dat je je eigen (online) marketing rockt.

No Comments
Leave a Reply