ondernemen-als-een-baas-def
fast-forward

Jaaroverzicht 2020

Terwijl ik dit typ, zit ik op een zo goed als verlaten kantoor. De meeste mensen zijn vrij tussen Kerst en Oud & Nieuw en eerlijk gezegd: geef ze eens ongelijk. Het overgrote deel van Nederland is vrij. Zelf werk ik wel tussen Kerst & Oud en nieuw en dat vind ik stiekem wel fijn. Ongestoord werken en veel laatste to do’s afwerken en alvast starten met het maken van mijn jaaroverzicht van 2020. Want ondanks dat het voor veel mensen zakelijk een rot jaar was, mag ik écht niet klagen. Nieuwsgierig wat mij in 2020 allemaal bezighield? Lees snel verder!

Het nieuwe jaar starten met een workation in Barcelona

Het nieuwe jaar had ik niet beter kunnen starten. Nadat ik op 31 december 2019 met een zak oliebollen naar Barcelona vloog om daar oud en nieuw te vieren, bleef ik vervolgens nog een week vertoeven in het mooie, zonnige Barcelona voor een workation. Wat was het fijn om vanaf daar te werken en in de avond samen te zijn met mijn internationale vrienden.

Ik heb mij die week heel vaak dankbaar gevoeld voor het feit dat ik locatie onafhankelijk kan werken en ondertussen op zo’n mooie plek het nieuwe jaar kon beginnen.

Workation in Barcelona

Interim opdracht Greenchoice

In maart vond ik eindelijk een nieuwe interim opdracht. Méga blij was ik! Ik had heel erg veel zin om mijn tanden weer ergens in te zetten. Helaas werkte ik uiteindelijk maar zeven dagen op kantoor, want daarna kwam de lockdown en moest iedereen thuis werken.

Hoewel het een leerzame tijd was (ik heb uiteindelijk vier maanden gewerkt als interimmer bij Greenchoice), was het niet persé de leukste tijd. Dit kwam deels door de lockdown, maar ook de functie. Gelukkig heb ik wel heel erg veel geleerd in deze vier maanden. Daarom mag dit niet ontbreken in het jaaroverzicht van 2020.

Een eigen kantoor

Eén van de dingen waar ik heel erg blij mee ben, is toch wel mijn eigen kantoor. Ik was al langer op zoek naar een kantoor en had ondertussen ook al meerdere opties bekeken. Ook anti-kraak was één van de mogelijkheden.

Toen we opeens in lockdown zaten, was de nood een stuk hoger en vond ik binnen no-time een hele fijne plek. Ondertussen zijn we een tijdje verder en bevalt het erg goed, wel mis ik mensen om mij heen. Iedereen zit voornamelijk in zijn eigen kantoor. Een volgende keer kies ik denk ik toch liever voor een vaste werkplek bij een co-workingspace, zodat je toch wat meer reuring om je heen hebt.

Lancering Pinterest Marketing

Iets wat zeker niet uit mijn jaaroverzicht van 2020 mag ontbreken, is de lancering van mijn bedrijf Pinterest Marketing. Nadat ik in 2019 een e-book had geschreven over Pinterest (waar ik er nog steeds elke maand meerdere van verkoop), merkte ik dat er nog steeds heel veel bedrijven zijn die niet optimaal gebruik maken van Pinterest en dat is zonde. Het is namelijk een manier om je bedrijf te laten groeien.

Workation in Barcelona

Workation Oostenrijk

In september besloot ik vrij spontaan om samen met mijn vader op vakantie te gaan. Hij wilde graag naar Oostenrijk, maar mijn moeder wilde niet reizen vanwege COVID-19. Ik was van plan om in mijn eentje met de trein naar Oostenrijk te gaan voor een workation, uiteindelijk besloten we samen te gaan. Met de auto. Wel zo coronaproof.

Overdag lekker werken en in de middag de natuur in. Een hele fijne combinatie.

Workation in Oostenrijk

Wel een ton, toch geen ton

Een struggle in 2020 was die veelbesproken omzet van een ton. Je weet wel: €100.000,- euro. Eerst was ik vastbesloten om die omzet van een ton in 2020 te fixen, totdat ik besloot dat ik mij niet meer fulltime op interim opdrachten wil richten en meer vrijheid wilde hebben. Dat was per slot van rekening de reden dat ik voor mijzelf was begonnen.

Dus ik besloot die ton los te laten. Totdat ik opeens realiseerde dat ik die ton omzet niet behaald had in het kalenderjaar, maar wel in de periode van juni 2019 tot en met mei 2020. Oftewel: dit bucketlist dingetje was afgevinkt en ik kon het loslaten. Maar toen werd het eind 2020 opeens heel erg druk waardoor die ton weer even dichtbij kwam, maar het toch net niet werd. 😉

Twee freelancers aangenomen

Een ander hoogtepunt dat zeker weten niet mag ontbreken aan mijn jaaroverzicht van 2020. Vanaf oktober werd het steeds drukker. Uit ervaring weet ik dat het laatste kwartaal van het jaar altijd heel erg druk is. En die verwachte drukte kwam. Ik besloot dat tijd was om een freelancer aan te nemen. Iemand die wat werk uit handen kon nemen. Ik kon uiteindelijk niet kiezen en besloot twee mensen aan te nemen: Kris en Michelle. Beiden helpen sinds november uit en dat werkt echt top.

Het is far uit mijn comfortzone om dingen los te laten, maar ik ben heel blij dat ik deze stap gezet heb.

Lancering Pinterest Marketing

Te hard gewerkt?

Een keerzijde van die mooie omzet die ik in 2020 behaalde, was dat ik – vooral in Q4 – méga hard gewerkt heb. Op sommige momenten zó hard dat zelfs ik, iemand die heel veel kan hebben en gewend is om keihard te werken een moment had van: ‘Shit, het is écht veel te druk… Dit moet niet nog lang duren…’

Daarom trakteerde ik mijzelf op een weekje vakantie in januari en heb ik besloten dat mijn nieuwe mantra voor 2021 fit body, fit mind wordt. Iets wat ik leerde van de podcasts van Kim Munnecom. Aanrader haar podcasts trouwens!

Dankvoor voor alle andere hoogtepunten

Uiteraard ben ik ook heel erg dankbaar voor alle andere klanten en opdrachtgevers waar ik in 2020 voor gewerkt heb, net als alle andere hoogtepunten zoals mijn eerste sprekersklus, het organiseren van webinars over financiële zelfredzaamheid en de keren dat ik in de media verscheen.

Op zoek naar tips en tricks om jouw kick-ass droom onderneming te lanceren of om jouw carrière te rocken? Meld je aan voor de nieuwsbrief.

Deel deze blog: