ondernemen-als-een-baas-def
fast-forward

5 manieren om meer vrijheid en focus aan te brengen binnen je onderneming

Ondernemers hebben vaak één ding gemeen: ze zijn begonnen met hun onderneming omdat ze op zoek waren naar meer vrijheid. Toch geven ze aan dat ze het vaak zo druk hebben dat er niet genoeg uren in een dag zitten en ze constant bezig zijn met hun onderneming. Tijd om meer focus aan te brengen binnen je onderneming!

Herkenbaar?!

Bij de groei van een bedrijf zijn overwerken en stressklachten de eerste valkuilen. Doordat je met een enorme passie in je bedrijf aan het werk bent, ervaar je minder vrijheid. Je werkt keihard en bent super trots op wat je hebt bereikt. Toch voel je dat er iets mist. Maar je bent te druk om jezelf te tijd of ruimte te geven om te ontdekken wat het nu precies is. Maar vergis je niet. Wat we onszelf tegenwoordig opleggen is echt veel.

Wees niet te streng

Je legt de lat op veel vlakken voor jezelf te hoog, waardoor de focus kwijt raakt. Hierdoor raakt het gevoel van vrijheid, de reden waarom jij met je onderneming bent begonnen, verloren. Maar hoe krijg je deze focus en vrijheid nu weer terug? In dit artikel vind je een aantal tips die je kunnen helpen.

1. De SMART-methode

Formuleer je doelen aan de hand van de SMART-methode. Als eerste de S van specifiek zijn, je gaat precies bepalen wat je doel is, maar ook op welke manier je deze gaat bereiken en wanneer je jouw doel daadwerkelijk bereikt wilt hebben. Vervolgens komen we aan bij de M van meetbaar, hier gaan we dieper in op het behalen van je doelen. Wanneer heb je het doel bereikt? Hoe voelt dit? Hoe ziet het behalen van je doel eruit? Dan komen we bij de A van acceptabel. Is het doel acceptabel voor jou en je omgeving? Je kunt als ondernemer net zoveel doelen stellen als je wilt maar wellicht is dit helemaal niet haalbaar in combinatie met je man, kinderen of vrienden. Dan de R van realistisch. Is het een realistisch doel qua kwaliteiten, middelen, personen om je heen en tijd. Ga goed voor jezelf na of het doel dat je hebt gesteld niet te hoog gegrepen is. Tot slot, de T van tijdsgebonden.

Je kunt je doelen bepalen, maar als je geen duidelijke tijdsplanning hebt wordt het lastig om deze doelen te behalen. Werk uit wanneer je gaat beginnen, wat je concreet gaat doen en hoeveel uur per week je hiermee aan de slag gaat.

80/20 regel

2. 80/20 regel

Een welbekende regel op het gebied van voeding en beweging. Maar ook veel succesvolle bedrijven passen deze regel toe. 80% van hun winst, komt uit 20% van hun klanten.Doordat de meeste ondernemers vrij perfectionistisch zijn, gaan ze altijd voor de volle 100%. Maar wat als je deze regel op alle vlakken in je leven toe gaat passen? Binnen je eigen onderneming, qua sporten, als moeder, qua eten. Leg de lat op alle vlakken een klein stukje lager.

3. Plannen

Door te werken met een planning, creëer je namelijk meer rust in je hoofd en wordt je productiever. Wanneer je werkt zonder planning, heb je constant het gevoel dat je nog zoveel moet doen. Een planning zorgt voor inzicht in je activiteiten en taken, de realisatie dat het allemaal wel meevalt. Stel een planning op die voor jou werkt en werk in tijdsblokken. Een grote valkuil in het plannen is het beantwoorden van e-mails, hier gaat namelijk al snel meer tijd in zitten. Plan daarom een klein blok e-mails in voor jezelf en ga na dit tijdsblok ook aan de slag met een andere taak. Deze selfcare tips helpen je te rocken met je bedrijf.

4. Begin meteen

Begin direct aan je taken. Leg die telefoon even weg tot de lunchpauze en laat de e-mails staan tot waar je ze hebt ingepland. Pak je planning erbij en begin direct. Reflecteer aan het einde van de week ook welke taken je het leukst vond. Maar ook welke taken je minder leuk vond en wellicht uit handen kunt geven.

5. Stel prioriteiten

Kijk naar welk doel je wilt behalen en wat hiervoor nodig is. Stel jij wilt meer klanten aantrekken en hebt hiervoor het idee om een leuke blog te schrijven. Dit kost je al snel 3 à 4 uur van je tijd. Uiteindelijk heb je een super leuke blog op je website staan, maar is er niets ontwikkelt om meer mensen naar je website te krijgen. In dat geval zou het een slimmere keuze zijn om die drie à vier uur van je tijd te besteden aan het schrijven een hele toffe en effectieve campagnetekst en zet je deze in. In deze tijd ben je aan het schrijven en trek je tegelijkertijd nieuwe klanten aan. Kijk naar datgeen wat je het dichts bij je doel brengt en waar je het meeste resultaat mee boekt.

Conclusie

Dus wil jij meer vrijheid en focus binnen je onderneming? Formuleer je doelen aan de hand van de SMART-methode, pas de 80/20 regel toe, maak een planning, begin meteen en stel prioriteiten.

Over Jessica

Jessica, oprichtster en eigenaresse van The Business Retreat. Een bedrijf wat ondernemers motiveert en inspireert om het maximale uit hun bedrijf te halen. Een kleine groep ondernemers reist af naar een mooie (en zonnige!) bestemming om hier vervolgens naar verschillende masterclasses te luisteren en in gesprek te gaan met professionals en mede-ondernemers, maar er is ook zeker genoeg tijd om de reisbestemming te verkennen.

Financiële- en ondernemers tips in je inbox?

Schrijf je in voor de maandelijkse nieuwsbrief van Ondernemen van een baas. Elke maand ontvang je praktische tips over het fixen van je financiën en handige ondernemers tips.

Deel deze blog:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Misschien vind je dit ook interessant:
Een bedrijf starten in Nederland
Bij het starten van een bedrijf in Nederland is het kiezen van de juiste juridische structuur een essentiële eerste stap. Er zijn verschillende opties beschikbaar, elk met...
Arbeidsongeschiktheidsverzekering voor zzp’ers
Als ondernemer ben je kwetsbaar. Dat heb je misschien niet in de gaten, maar dat is toch echt zo. Je denkt eerder: wat kan mij...
Iedereen zou een sidehustle moeten hebben: dit is waarom
Als je een saaie baan hebt, zul je vast vaak dagdromen over een leukere baan. Dit is soms makkelijker gezegd dan gedaan. Daarom is het...

NIETS MISSEN? SCHRIJF JE IN VOOR DE NIEUWSBRIEF