Online geld verdienen

5 tips voor het promoten van een online cursus

5 tips voor het promoten van een online cursus

Steeds meer ondernemers lanceren een eigen online cursus. En dat is niet voor niets: een online cursus is een ideaal schaalbaar verdienmodel. Of je nu 15 of 150 online cursussen verkoopt: de effort die je erin steekt is hetzelfde, maar dan moet je natuurlijk wel online cursussen verkopen. Maar hoe doe je dat? Hoe zorg je voor een gedegen strategie als je je online cursus wilt promoten? Hieronder vind je 5 tips die je helpen!

1. Warm de doelgroep op

Niemand gaat een online cursus van je kopen als ze niet weten wie je bent of als ze niet weten wat je te bieden hebt. Warm de doelgroep op. Dit doe je door veel zichtbaar te zijn via één bepaald social mediakanaal en e-mail marketing. Ik hoor je denken: één social mediakanaal? Yes! Keep it simple is het sleutelwoord. Maak het voor jezelf, maar vooral voor je doelgroep zo simpel mogelijk. Hierdoor heb je focus en kun je op dat ene kanaal al je add-value content delen voor het promoten van je online cursus.

2. Wees zichtbaar op één social mediakanaal

Als je bijvoorbeeld kiest voor Instagram, is het belangrijk dat je zichtbaar bent via de verschillende mogelijkheden die Instagram aanbiedt: denk aan Stories, tijdlijn content, maar nog veel beter: Reels, Instagram live en IGTV. Deze laatste drie opties worden veel minder vaak gebruikt, waardoor je minder concurrentie hebt en daarnaast is het zo dat je ene volger het fijn vindt om tijdens een live Q&A vragen te stellen, terwijl de andere volger liever je IGTV terugkijkt. Zorg dat je heel veel waardevolle informatie deelt en dat je elke week meerdere keren zichtbaar bent. 

Durf te investeren

Let wel op: kwaliteit telt. Hoe mooier je beelden, hoe meer mensen uiteindelijk naar je live Q&A kijken of je IGTV terugkijken. Investeer daarom in een ringlamp, neem de sessies bij voorkeur op in het daglicht en vervang je oude iPhone. Zelf heb ik een iPhone 8 Plus, maar ik merk dat de kwaliteit achteruitgaat. Dus misschien ga ik – ter promotie van mijn eigen online cursus – een iPhone 12 kopen. Mijn huidige telefoon is ook alweer drie jaar oud, dus dat mag ook wel. 

Kies voor kwaliteit in plaats van kwantiteit

Welk social mediakanaal je ook wilt gebruiken, het is belangrijk dat je gaat voor kwaliteit in plaats van kwantiteit. Dit betekent dat je investeert in een nieuwe telefoon die betere foto’s kan maken en een betere front-end camera heeft, waardoor je betere video’s kunt maken. Laten we eerlijk zijn; het is veel fijner om te kijken naar een video die van hoge kwaliteit is dan een video die van lage kwaliteit is. Met de iPhone 12 kun je je eigen content schieten, zodat je niet afhankelijk bent van een fotograaf en kun je elke week meerdere keren zichtbaar bent met sterke, visuele content. En daarnaast weet je zeker dat je foto’s en video’s scherp zijn. 

3. Maak gebruik van e-mail marketing

Een andere, maar o zo belangrijke manier om te zorgen dat je je online cursus promoot en dus meer sales genereert, is e-mail marketing. Zorg dat je elke dag leads verzamelt voor je e-mail marketing funnel. Hoe groter je e-mailmarketing bestand, hoe beter. 

Bouw een band op

E-mail marketing is namelijk de way to go om je doelgroep op te warmen en te ontdekken waar ze behoefte aan hebben. Je kunt vragen stellen in de mails en zorgen dat je interactie krijgt op je mails, want zodra je 1-op-1 contact hebt met een potentiële klant, is de kans groot dat diegene uiteindelijk ook je online cursus koopt. Als je je online cursus wilt promoten, is het aan te raden om minimaal een keer per week een mail te sturen met een persoonlijke gebeurtenis die herkenbaar is voor jouw ideale klant met daarin tips en tricks en een koppeling maakt met je online cursus. 

4. Maak gebruik van freebies

Freebies hebben een hoge waarde en bevatten veel add-value content. Om te zorgen dat je je doelgroep opwarmt en uiteindelijk meer online cursussen gaat verkopen, zijn freebies de manier om je online cursus te promoten. Let wel op dat je het simpel houdt. Maak maximaal één gratis freebie in de vorm van een e-book. Ter promotie van mijn eigen online cursus, heb ik een tijdelijk gratis e-book Krijg Grip op je Financiën gemaakt. Van iedereen die het e-book gedownload heeft, krijg ik een e-mailadres wat ik weer gebruik in mijn e-mail marketing campagnes. 

Laat je mimiek zien

Daarnaast is het aan te raden om één of twee masterclasses of webinars te organiseren ter promotie van je online cursus. Dit zijn hele waardevolle manieren om de promotie van je online cursus een boost te geven. Dit omdat mensen dan een verbinding met je kunnen maken en je mimiek zien. Hoewel het misschien een beetje uit je comfortzone is, is het wel erg belangrijk om mee aan de slag te gaan en za het je sales een boost geven. Let wel op dat je veel add value content deelt en niet alleen maar sales content, want daar prikken mensen doorheen.

5. Zorg voor FOMO

Niemand gaat iets van je kopen als je er geen urgentie aangekoppeld zit. De allerbelangrijkste tip voor het promoten van een online cursus is FOMO. Geef aan dat de korting tijdelijk is, dat de deuren binnenkort dicht gaan, dat je alleen tot het eind van deze maand heb je recht op etc. Je moet zorgen dat mensen in actie komen en heel duidelijk aangeven dat – als ze nu niets doen – ze spijt gaan krijgen. Dat is echt het allerbelangrijkste als je de sales van je online cursus een boost wilt geven. 

*Dit artikel is door middel van een samenwerking tot stand gekomen.

No Comments
    Leave a Reply