Wil je een bedrijf starten of ben je net begonnen? Dan lopen klanten waarschijnlijk nog niet de deur plat. In ieder geval heb je nog volop groeiambities. (Online) marketing is hét middel om nieuwe klanten te vinden. Maar hoe pak je dat aan als je budget beperkt is en ook je tijd niet eindeloos is? Moderne marketingtools nemen je veel werk uit handen. Je hoeft er bovendien geen expert voor te zijn. Ik neem je mee langs slimme marketingtools waarmee je je als beginnend ondernemer profileert.
Traditionele marketing
Vroeger waren marketeers meer onderzoeker dan verkoper. Voordat het kostbare marketingbudget werd ingezet, was veel onderzoek nodig. Doelgroepen, middelen, boodschappen, marketing bestond eerst op papier, daarna in de praktijk. Tegenwoordig is dat veel makkelijker. Doordat veel marketingtools volop data bieden en ook vaak zelf verbeteringen voorstellen, hoef jij het wiel niet uit te vinden. Ook traditionele marketingmiddelen – zoals drukwerk – maak en bestel je eenvoudig online. En vergis je niet, brand awareness door drukwerk draagt nog steeds enorm bij aan het klantenvertrouwen. Ook je website maak je gewoon zelf, online. Veel ervaring is daar niet voor nodig. Trouwens, een eigen website is lang niet altijd noodzakelijk.
Online
Verkoop je (een deel van) je producten online? Dan ontkom je natuurlijk niet aan een eigen website. Qua marketing begint het daar echter pas. Want klanten komen niet vanzelf naar jouw nieuwe website. Daarvoor gebruik je advertenties in bijvoorbeeld Google, Facebook en LinkedIn. Het instellen daarvan gaat tegenwoordig heel eenvoudig. Wanneer je jouw eerste campagnes maakt, zie je dat je volop hulp krijgt van het systeem om goede advertenties te maken. Als je voor het eerst adverteert, krijg je bovendien vaak wat gratis advertentietegoed. Let wel op je budget; want online adverteren wordt al gauw kostbaar. En niet alles hoeft geld te kosten, want ook via gewone zoekresultaten kunnen klanten jou online vinden. Check dus ook nog even wat je als beginnend ondernemer aan je SEO kunt doen.
Drukwerk
Je denkt wellicht: drukwerk is iets van het verleden. Nou moet je zeker niet verwachten dat de klanten massaal komen doordat jij ergens een flyer achterlaat, maar zinloos is het zeker niet. Bovendien is ook dit véél makkelijker dan in het verleden. Gebruik bijvoorbeeld tools als Piktochart en Canva voor het maken van mooi drukwerk. Bij diverse online shops voor drukwerk, kan je jouw ontwerp bovendien direct laten drukken. Zo heb je in een mum van tijd flyers, visitekaartjes en ander drukwerk.
Klantbeheer en data
Als je even bezig bent heb je (hopelijk) steeds meer klanten. Zeker als je bedrijf zich op de consumentenmarkt richt, is het lastig om het overzicht te houden. Maar je raadt het al: ook hiervoor zijn mooie en toegankelijke oplossingen beschikbaar. Denk aan tools als Salesforce en HubSpot. Dit zijn zéér complete programma’s waarmee je jouw klantendatabase beheert (CRM), e-mails verstuurt, verkooptrajecten volgt en ook sociale media en advertentiecampagnes beheert. Al deze kanalen genereren bovendien data, die je hier makkelijk volgt. Zo heb je het totaaloverzicht op ál je marketing. En dat alles in een pakket dat best gebruiksvriendelijk is. Het grote aantal mogelijkheden kan in het begin een beetje overweldigen, maar zowel Salesforce als HubSpot zijn niet lastig te gebruiken.
Aan de slag!
Als ondernemer zijn er talloze zaken die je aandacht vragen. Tegelijk loont het om in het begin al te investeren, zowel met geld als tijd, in hulpmiddelen die je later héél veel tijd gaan opleveren. Maar vooral hulpmiddelen die je helpen om meer uit je onderneming te halen en meer klanten te helpen. Met de juiste tools kun je veel van je marketing automatiseren en haal het maximale uit beperkte tijd en middelen.