ondernemen-als-een-baas-def
fast-forward

Starten met online marketing? Doe eerst dit!

“SEO? Dat heb ik al geprobeerd. Dat werkt dus niet voor mij. Ik heb ooit eens een pagina herschreven, maar dat zorgde er niet voor dat ik meer bezoekers kreeg”.

Ik kom regelmatig ondernemers tegen die hun geloof in de kracht van online marketing volledig zijn verloren. “Mooi dat het werkt voor anderen, maar voor mij niet”, denken zij dan. Dat klopt natuurlijk niet, maar ik kan het ze absoluut niet kwalijk nemen. Ik snap namelijk maar al te goed waar die gedachten vandaan komen. Tijd om te staren met een gedegen online marketing strategie.

Juiste online kanalen en strategieën

Het is lastig om door de bomen het bos te zien als het gaat om te identificeren van de juiste online kanalen en strategieën. Er is zoveel keuze, dat het soms lastig is om te bepalen welke vormen van online marketing interessant zijn voor jou. Daarnaast vliegen de buzz-words je om de oren. Vorige week móést je echt een funnel bouwen. Deze week draait het om purpose-marketing. Hoe begin je als ondernemer met (online) marketing? In deze blog geef ik je tips!

Blijf bij jezelf

Wie ben jij, wat zijn je (merk)waarden en wat zijn je doelen? Neem dit als startpunt en bewaak die met je leven. Stel dat je voldoende mensen en klanten via social media kanalen bereikt, is het dan noodzakelijk dat je aan zoekmachineoptimalisatie doet? Als pull marketing niet werkt omdat mensen nog niet bewust zijn van een probleem die jij met jouw product of dienst oplost, dan is ‘search advertising’ (adverteren in de zoekmachine) wellicht minder geschikt en is push marketing in de vorm van  ‘display advertising’ (banners tonen aan je doelgroep) meer geschikt om je doelen te behalen.

Werk aan je online marketing mindset

Waar je vroeger een advertentie in de krant plaatste en dan maar ging bidden om daar iets van terug te zien, is nu bijna alles meetbaar. Belangrijk is dat je tijd (en geld) investeert in het vinden van de online mix die het beste bij je past. Het is namelijk een proces van trial en error waarbij je lering haalt uit alles wat je doet en dat toepast op de volgende cyclus. Een eerste campagne is in weinig gevallen in één keer succesvol. Het vergt weken en soms maanden van überhaupt zorgen dat alles meetbaar is, data vergaren en de volgende campagnes optimaliseren tot je het punt van succes hebt gevonden. 

Laat je niet overweldigen

Wanneer je wilt starten met online marketing is het gemakkelijk om je te laten overweldigen door allerhande blogs, guru’s en online cursussen. Mijn advies is om te kijken naar wie je bent, wat je (merk)waarden zijn en wat je doelen zijn (ja, alweer ;-)) En om op basis daarvan je marketingkanalen uit te kiezen. Vervolgens kies je er één en daar begin je mee. Hiermee zorg je ervoor dat je heel gericht informatie consumeert over één specifiek kanaal. Dat geeft focus en ruimte om je erin te verdiepen. Wanneer je dit kanaal up and running hebt ga je naar de volgende op het lijstje. 

Stop met vergelijken

Het is goed om je concurrentie in kaart te brengen. Maar wanneer je start met jouw online marketing is het juist goed om niet naar je concurrenten te kijken. Het kan namelijk jouw proces beïnvloeden, want vaak als je zelf nog niet weet of en hoe je de online marketing gaat invullen en je kijkt bij je concurrenten, dan is het gemakkelijk om ook te doen wat zij doen. Consumeer minder, en produceer meer. 

Zelf aan de slag

Ondernemers die zelf hun online marketing doen; het is een mooie combinatie. Ondernemers blaken namelijk van de passie voor hun vak. Met online marketing zorg je ervoor dat dát ook wordt overgebracht. Wie kan dat beter dan jijzelf. Het hoeft allemaal niet perfect te zijn. Prachtig gefilmd of zonder spelfouten. Als het maar authentiek is, en een weerspiegeling is van je bevlogenheid. En met deze tips kun jij gemakkelijk zelf aan de slag! 


Deze gastblog is geschreven door online marketing coach Lisa Pieplenbosch, van Deinternetschool.nl. De Internetschool leidt marketeers en ondernemers ‘on the job’ op en zorgt dat je daarna kan starten met online marketing!  

Deel deze blog:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Misschien vind je dit ook interessant:
Locatie onafhankelijk werken met je marketing team? 3 tips
Tijdens Corona hebben we ontdekt dat we stiekem best wel heel goed locatie onafhankelijk kunnen werken. Eigenlijk wisten we dat al voor die tijd, alleen...
Hoe kwaliteitsdrukwerk het verschil maakt
In onze digitale wereld lijkt het misschien dat drukwerk zijn relevantie heeft verloren; alles is tegenwoordig online. Toch is er nog steeds een grote vraag...
Dionne-24
Om te zorgen dat meer (potentiële) klanten je kunnen vinden via Google, is het belangrijk om niet alleen een mooie gelikte website te hebben, maar...

NIETS MISSEN? SCHRIJF JE IN VOOR DE NIEUWSBRIEF