ondernemen-als-een-baas-def
fast-forward

5 tips om winstgevender bedrijf te maken

Voordat ik mijn tips met je ga delen stel ik mezelf graag nog even voor. Mijn naam is Marissa Bonants, oprichtster van The Money Mate en een groot cijfer-liefhebber. Als kleine kleuter probeerde ik al winst te maken met de verkopen in mijn eigen winkeltje. Even een sprong vooruit in de tijd.

Na een succesvolle carrière als registeraccountant op de Zuidas kriebelde het ondernemen steeds meer. Ik zag zoveel fantastische ondernemers die niet groter konden groeien omdat het financiële fundament niet op orde was en hierdoor geen winst maakte. Zodoende werd The Money Mate geboren. Het is mijn missie om ondernemers inzicht te geven in hun financiën zodat een winstgevender bedrijf kan worden opgebouwd.

Tip 1: Zorg voor een financiële routine

Tja dit klinkt misschien als een inkoppertje. Maar ik kan niet vaak genoeg benadrukken hoe belangrijk structuur en ritme in jouw boekhouding en administratie is. Of je het nou uitbesteed of zelf doet: je moet altijd weten hoe je er nou echt voorstaat en niet pas nadat je meer dan een uur een hele doos met facturen hebt doorgespit of je boekhouder 4 mailtjes hebt gestuurd. Met een fijne en overzichtelijke boekhoudroutine ga jij ervoor zorgen dat dit werkelijkheid wordt:

  • Begin met een routine vanaf het allereerste begin. Bewaar zelfs de facturen voordat je je officieel inschrijft bij de KvK en zorg dat die administratie meteen in je systeem komt.
  • Maak duidelijke afspraken met jezelf of met de boekhouder. Plan een vaste dag in de week in om je administratie bij te werken én eens echt goed naar je cijfers te kijken of maak duidelijke afspraken met de boekhouder over wanneer jouw administratie wordt bijgewerkt. 
  • Heb je een administratie taak die minder dan 5 minuten duurt zoals het inscannen van een bonnetje? Doe het dan meteen. 

Tip 2: Voorkom chaos

Naast het hebben van een vaste financiële routine zijn er nog twee ‘quick wins’ die jou mega gaan helpen bij het verkrijgen van inzicht en jou enorm veel tijd gaan besparen. 

  • Werk vanaf het allereerste begin met een boekhoudsysteem (Moneybird is een echte aanrader). Een boekhoudsysteem is namelijk veel minder foutgevoelig dan een Excel én als jij als fantastisch bedrijf dadelijk snel aan het groeien bent dan scheelt het weer heel veel tijd om je Excel over te zetten naar een boekhoudsysteem. Want zeg eens eerlijk? Welk groot en winstgevend bedrijf ken jij dat zijn administratie bijhoudt in Excelspreadsheet? 
  • Open een zakelijke rekening en houd je zakelijke en privé uitgaven strikt gescheiden. Betalen met de verkeerde pinpas kost jou namelijk extra onnodige administratie tijd en frustratie omdat het best een puzzel kan worden. En hoe ga jij in vredesnaam sturen op je cijfers en weten hoe jouw bedrijf er financieel voor staat als alles door elkaar loopt?

Tip 3: Je prijzen en verdienmodel zijn cruciaal voor een winstgevend bedrijf 

Vraag jezelf af of jouw bedrijf wel een winstgevende basis heeft. Kun je met jouw huidige prijzen en verdienmodel eigenlijk überhaupt een financieel sterke onderneming bouwen? 

Stel je voor dat je een dienstverlener bent en op uur basis werkt. Je vraagt 40 euro per uur, maar je kunt maar 20 declarabele uren in een week maken. Declarabele uren zijn de uren die je kunt factureren aan de klant. Want naast declarabele uren heb je natuurlijk ook nog tijd nodig voor je sales, marketing, social media bijwerken en ga zo maar door. Met 20 declarabele uren in een week kun je dus 20 uur x 40 euro = 800 euro in een week verdienen. Als je denkt aan +/- 48 werkwerken in een jaar (je wil immers ook nog een keer op vakantie) dan kun je dus maximaal 38.400 euro omzetten per jaar. Vergeet niet dat hier dan ook nog eens als je vaste en variabele kosten vanaf moeten zoals je webhosting, marketing etc. Streef jij stiekem naar meer? Denk dan eens na over een hoger uurtarief óf een tweede (online) verdienmodel.

>> Het belang van meerdere inkomstenbronnen

Tip 4: Jij kent je cijfers door en door 

Om echt te weten hoe je ervoor staat en vooral om de winstkansen van jouw bedrijf te ontdekken moet je je cijfers analyseren. Noem het ratio’s, kengetallen, analyses of een ander duur woord. Ik noem het liever: ontdek je kansen én maak meer winst. Een paar voorbeelden wat je kunt berekenen met jouw cijfers:

  • Omzet per klant, product of dienst
  • Aantal gespendeerde uren per product of dienst
  • Omzet, kosten en marge per maand en ten opzichte van
  • de vorige maand en je budget.
  • Kosten die direct omzet genereren
  • Vaste versus variabele kosten
  • Marge per product
  • Omzet, kosten en marge per social media kanaal
  • Trends

Tuurlijk hoef je niet alles te analyseren. Beter focussen op drie ‘kerngetallen’ voor jouw business dan door de bomen het bos niet meer zien. Wat dan wel cruciaal is, is dat de financiële kerngetallen die je kiest naadloos aansluiten bij jouw overall strategie en de toekomstdromen van jouw bedrijf. En natuurlijk dat je ze op tweewekelijkse of maandelijkse basis analyseert. Door steeds deze kerngetallen in kaart te brengen WEET jij waar de kansen liggen en wanneer je moet bijsturen. Meten = weten?

Tip 5: Reken af met onnodige kosten

Als jij meer winst onder aan de streep wil overhouden kun je simpelweg twee dingen doen. Er moet meer omzet worden gemaakt of er moeten worden minder kosten worden gemaakt. Veel ondernemers zijn geneigd om alleen te focussen op méér omzet. Maar heel eerlijk? Wat heb je aan 100K omzet als je daarvoor ook 100K aan kosten maakt? Tuurlijk, in de beginjaren kan dit zeker het geval zijn als jij snel een groot marktaandeel wil veroveren met je bedrijf. Maar zijn alle kosten die je maakt echt broodnodig of ‘winstgevende kosten’ (kosten die ervoor zorgen dat je meer winst maakt óf zitten er ook veel nice-to-have kosten bij zoals een super mooie lease auto en een high design kantoor? Een andere grote valkuil voor ondernemers is om veel kleine aankopen te doen die enorm kunnen oplopen. Daarom daag ik je uit met een oefening. 

Stap 1: Download een overzicht van je banktransacties van de afgelopen 3 maanden


Stap 2: Zet al je uitgaven in categorieë
n

Stap 3: Durf kritisch te zijn

Durf jij echt kritisch naar je eigen uitgavenpatroon te kijken? Welke kosten hebben echt bijgedragen aan het genereren van omzet. Tuurlijk, ik snap ook wel dat dat niet altijd meteen 1-op-1 concreet op het eerste oog te zeggen is. Maar zou je wat verder kunnen kijken? Hoeveel geld heb je uitgegeven aan een advertentie en hoeveel aankopen zijn via de advertentie gekomen? Hoeveel inkoop en productiekosten heb je gemaakt om een product te verkopen? Ken de werkelijke kosten die verbonden zijn aan het maken en verkopen van een product.

Stap 4: Gun jezelf ook wat

Naast het kritisch zijn op kosten moet je jezelf vooral ook genoeg gunnen. Hoe minder geld je uitgeeft aan ‘onnodige kosten’ hoe meer salaris je jezelf kunt uitkeren of kunt investeren in je bedrijf. Investeringen die jou en je bedrijf groter laten groeien en naar het level tillen waar jij wil zijn. Ga jij er mee aan de slag? Meer financiële tips lezen, neem een kijkje op The Money Mate of volg Marissa op Instagram.

Deel deze blog:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Misschien vind je dit ook interessant:
Een bedrijf starten in Nederland
Bij het starten van een bedrijf in Nederland is het kiezen van de juiste juridische structuur een essentiële eerste stap. Er zijn verschillende opties beschikbaar, elk met...
Arbeidsongeschiktheidsverzekering voor zzp’ers
Als ondernemer ben je kwetsbaar. Dat heb je misschien niet in de gaten, maar dat is toch echt zo. Je denkt eerder: wat kan mij...
Iedereen zou een sidehustle moeten hebben: dit is waarom
Als je een saaie baan hebt, zul je vast vaak dagdromen over een leukere baan. Dit is soms makkelijker gezegd dan gedaan. Daarom is het...

NIETS MISSEN? SCHRIJF JE IN VOOR DE NIEUWSBRIEF