fbpx
Ondernemen

Verkopen via Bol.com: een goed idee of niet?

Verkopen via Bol.com: een goed idee of niet?

Over het verkopen via Bol.com zijn de meningen verdeeld. De een is enthousiast, de ander niet. Nu zijn degene die niet zo blij met Bol.com zijn diegenen die je vaak op allerlei fora tegenkomt met een hoop kritiek. De succesvolle verkopers houden zich stil, en begrijpelijk…

Dus.. hoe zit het nu?

Bol.com is de grootste webwinkel van Nederland en België. Ze hebben een gigantisch bereik en genieten van veel vertrouwen bij de consument. Ze vallen onder de zogenaamde “marktplaatsen”: sites waar externe verkopers (verkooppartners) hun spullen kunnen verkopen. Andere marktplaatsen zijn o.a. Marktplaats, Amazon of Etsy (voor zelfgemaakte spullen).

De marktplaats stelt z’n site beschikbaar tegen een provisie, de partner doet in feite het werk, van het uploaden van de artikelen tot de verzending, klantvragen behandelen, retouren verwerken etc. 

Waarom is het nu tóch een goed idee om je spullen via zo’n marktplaats als Bol.com te verkopen?

Omdat het werkt! Je verkoopt, als je het goed doet gewoon erg veel! En omdat ze een steeds groter deel van de markt pakken worden ze steeds dominanter en kun je er maar beter bij zijn. 

Waarom is het prettig werken met Bol.com?

  • Ze zijn goed bereikbaar zowel per mail als telefonisch dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld Amazon. 
  • Ze houden zich aan hun afspraken en betalen aan het einde van de maand gelijk uit.
  • Het verkoopaccount is GRATIS terwijl je bij Amazon wel moet betalen. 
  • Je kunt zowel Nederland als België met één account bedienen (of apart als je dat liever hebt).
  • De voertaal is (uiteraard) Nederlands in plaats van Engels of Duits
  • Én klanten zullen ook vaak even op je eigen site gaan kijken, dus is het ook gelijk een gratis marketing tool.

Wat zijn de nadelen?

Bol.com pakt natuurlijk een pittige provisie, je moet de verzendkosten en retourkosten zelf betalen en dat kan soms flink oplopen. Belangrijk is dat je rekening houdt met je verkoopprijs/winst per artikel, de verzendkosten, het retourpercentage en je concurrentiepositie. 

Dus: verkoop niet te goedkope artikelen, of artikelen waar je weinig aan verdient. Komt een artikel (te) vaak retour haal het dan uit het assortiment en kijk uit dat je niet te duur bent ten opzichte van je collega’s.

Ben je zelf de importeur of fabrikant dan is het verkopen via Bol.com natuurlijk een prima optie. Immers: je kunt zelf je winstmarge bepalen en er is niemand die dit artikel ook aanbied waardoor je altijd het “koopblok” hebt, dat wil zeggen dat de klant het artikel altijd bij jou koopt.

Het advies: gewoon doen! Je kunt natuurlijk alle rampverhalen op internet gaan lezen maar daar schiet je ook niets mee op. Als het werkt dan verdien je geld en als het niet werkt dan heb je er alleen vooral tijd in gestopt. 

–> Zo krijg je meer bezoekers naar je website.

Op zoek naar tips en tricks om jouw kick-ass droom onderneming te lanceren of om jouw carrière te rocken? Meld je aan voor de nieuwsbrief.

* indicates required




Hoe moet je dit nu aanpakken? 

  1. Je kunt het zelf proberen. Het account openen gaat redelijk snel maar voordat je door hebt hoe het werkt ben je zo een paar maanden verder. En voordat je het echt door hebt reken dan op 1-2 jaar.
  2. Óf je kunt bij mij een training volgen. Ik leg mijn klanten binnen 2,5 uur uit hoe het werkt, geef handige tips en verklap slimme trucs. Dan kun je de volgende dag goed  gefundeerd starten.

De keus is natuurlijk aan jou, maar het belangrijkste is: GEWOON DOEN ! En  doen, want dan kun ben je klaar voor de topmaanden november, december en januari. Succes!


Iets over de schrijver: Bob Molling zit al 30 jaar in de mode. Hij heeft nu een aantal webshops en een “stenen” winkel. Hij is 3 jaar geleden begonnen met verkopen via Bol.com en verkoopt totaal verschillende artikelen, van mode tot gezondheidsproducten. Hij behoort inmiddels tot de top 200 van Bol.com partners.

Met zijn bedrijf “BMO online trainingen, webshopcoaching uit de praktijk” verzorgt hij trainingen, opleidingen en doet coaching op webshop gebied met als specialisatie Bol.com.

No Comments
Leave a Reply