Goed scoren met je website in Google willen we allemaal. Hoe hoger je positie, hoe meer verkeer je naar je website krijgt. Maar hoe zorg je ervoor dat je website hoger in Google scoort en waarom zou iedere website-eigenaar hier direct mee moeten starten? In het onderstaande artikel leg ik stap voor stap uit wat je moet doen om je website zoekmachine vriendelijk te maken. Lees je mee?
Inhoud
- Wat houdt zoekmachine optimalisatie in?
- Wat zijn belangrijke metrics?
- Techniek
- Content
- Autoriteit
- Waarom moet je er op tijd mee beginnen?
- Hoe kom je hoger in Google?
- 1. Ga aan de slag met zoekwoorden onderzoek
- 2. Focus op long-tail zoekwoorden
- 3. Optimaliseer je websitesnelheid
- 4. Zorg voor een goede user experience
- 5. Relevantie is key
- 6. Val op tussen de meute
- 7. Deel waardevolle informatie
- 8. Zorg dat je website SEO geoptimaliseerd is
- 9. Doe aan (interne) linkbuilding
- Conclusie
Wat houdt zoekmachine optimalisatie in?
Zoekmachine optimalisatie houdt in principe in dat je er alles aan doet om ervoor te zorgen dat je website zo hoog mogelijk getoond wordt in de zoekresultaten van de zoekmachine. De bekendste en meest gebruikte zoekmachine is Google. Daarnaast heb je onder andere Bing, DuckDuckGo en Ecosia. Uiteindelijk wil je dat je website in alle zoekmachines hoog scoort. Echter wordt 95% van alle zoekopdrachten uitgevoerd via Google.
Wat zijn belangrijke metrics?
Als je aan de slag gaat met het zoekmachine vriendelijk maken van je website, zijn er drie pijlers die heel erg belangrijk zijn.
- Techniek van de website
- Content van de website
- Autoriteit van de url
Naast deze factoren, zijn er nog veel meer factoren die belangrijk zijn voor je ranking in Google. Helaas zijn deze metrics niet bekend. Dat blijft een beetje het geheim van de kok. 😉
Techniek
Om te zorgen dat je website hoger in Google komt, moet de website technisch op orde zijn. Punten die hierbij een rol spelen zijn als volgt:
- Het gebruik van een SSL-certificaat.
- De structuur van je website
- Gebruiksvriendelijke en overzichtelijke urls (www.domeinnaam.nl/hoger-in-Google-komen-tips)
- De laadtijd van je website
- De user expercience (oftewel: hoe gebruiksvriendelijk is je website)
- Een sitemap
Content
Content is het tweede punt dat heel belangrijk is als je je website zoekmachine vriendelijk wilt maken. Zorg dat je altijd goede content schrijft. Waardevolle content zonder spelfouten. Mensen die Googlen zijn op zoek naar een antwoord op een vraag. Het is belangrijk dat je op je website het antwoord deelt op die vraag waar ze naar op zoek zijn. Als mensen bijvoorbeeld zoeken naar ‘website beter gevonden worden Google’ en jouw blog of pagina komt dan naar boven in de zoekresultaten, dan is het belangrijk dat je in je blog of pagina antwoord geeft op deze vraag en dus uitlegt wat je moet doen om hoger in Google te komen.
Daarnaast is het belangrijk dat de content gedeeld wordt via social media. Dat is voor Google een extra reden dat de content blijkbaar waardevol is, want mensen ‘praten’ erover.
Autoriteit
De derde pijler is heel erg belangrijk is als je wilt dat je website beter gevonden wordt in Google, is de autoriteit van je website. Dit is niet meer of minder dan de waarde die je domeinnaam heeft. De waarde van je url wordt in diverse metrics gemeten. Zo zijn onder andere je domein autoriteit en page autoriteit belangrijke metrcis. Deze autoriteit wordt voor een groot deel bepaald door externe links. Dus als iemand anders een link naar jouw website of websitepagina plaatst. Om je eigen autoriteit een boost te geven, is het interessant om aan de slag te gaan met linkbuilding.
Dit houdt in dat je op een andere, relevante website met een hoge autoriteit (!) een link plaatst naar jouw eigen website. Door dit regelmatig te doen zul je van zelf zien dat jouw eigen autoriteit ook gaat stijgen.
Waarom moet je er op tijd mee beginnen?
Als je wilt dat je website hoger in Google komt, is het verstandig om daar vandaag nog meer te starten als je dat nog niet deed. Of vandaag nog aan de slag te gaan met het optimaliseren van je website. Als je wilt dat je website zoekmachine vriendelijk wordt en dus hoog scoort in Google, moet je een aantal stappen doorlopen. Welke stappen dat zijn, lees je hieronder. Daarnaast duurt het even voordat deze resultaten zichtbaar zijn. Google moet je (nieuwe) website, je nieuwe pagina’s en/of je geüpdatete pagina’s indexeren. Hoe eerder je hiermee start, hoe sneller je resultaat ziet. Het duurt ongeveer drie tot zes maanden voordat de eerste resultaten zichtbaar zijn.
Hoe kom je hoger in Google?
Nu is het tijd voor het echte werk: hoe zorg je ervoor dat je website hoger in Google komt? Er bestaat helaas geen kant-en-klaar antwoord op deze vraag. Je hebt te maken met allerlei variabelen. Zoals hoe doen je concurrenten het? Hoeveel wordt er over je website gesproken via social media? Hoe goed is de kwaliteit van je website? En ga zo maar door.
1. Ga aan de slag met zoekwoorden onderzoek
De allerbelangrijkste stap die je moet zetten als je wilt dat je website hoger in Google komt, is starten met een zoekwoorden onderzoek. Dit betekent niet dat – als je dit op orde hebt – dat dan je website goed gevonden worden. Echter is het wel de basis.
Onderzoek welke zoektermen mensen gebruiken om antwoord te krijgen op hun vraag. Kijk via allerlei tools zoals de keywordplanner van Google en SE ranking welke zoekwoorden een hoog zoekvolume hebben, hoe het met de concurrentie ervoor staat en minstens zo belangrijk: wat voor een zoekresultaten komen er naar voren als je zoekt op de zoekwoorden die je wilt gebruiken voor een bepaalde pagina of blog? Je kunt een zoekwoorden onderzoek zo uitgebreid mogelijk maken als jezelf wilt, maar het belangrijkste is dat je kijkt welke zoekwoorden mensen gebruiken en hoe hoog de concurrentie is en wát de concurrentie doet. Schrijven zij een uitgebreide pagina over dat onderwerp, laten ze een video zien of is het een one pager?
2. Focus op long-tail zoekwoorden
Long-tail zoekwoorden worden steeds belangrijker. Dat zijn zoekwoorden die uit meerdere zoekwoorden bestaan. Bijvoorbeeld: “wat is indexbeleggen?”. Door gebruik te maken van long-tail zoekwoorden kies als het ware een soort niche wat ervoor zorgt dat mensen sneller doorklikken. Als je alleen het woord ‘beleggen’ gebruikt heb, heb je én heel veel concurrentie én je bent veel minder relevant.
3. Optimaliseer je websitesnelheid
Je websitesnelheid is key. Onderzoek via de Google PageSpeed test hoe het met de snelheid van je website is gesteld op zowel mobiel als desktop en kijk ook meteen wat je kunt doen om te zorgen dat je de websitesnelheid kunt verhogen. Dit is namelijk één van de belangrijkste factoren als je wilt dat je website hoger in Google komt.
4. Zorg voor een goede user experience
Geen enkele gebruiker wordt blij van een website die niet gebruiksvriendelijk is. Daarom dat dit voor Google een belangrijke factor is als je wilt dat je website beter rankt.
Meer informatie over dit topic vind je in de blog SEO-tips voor ondernemers.
5. Relevantie is key
Het draait allemaal om relevantie. Relevante content op je website, relevante links in je artikel, relevante afbeeldingen etcetra.
6. Val op tussen de meute
Je wilt dat mensen op jouw paginatitel klikken en doorgaan naar je website. Om dat voor elkaar te krijgen, moet je gebruik maken van een prikkelende paginatitel én meta-beschrijving als jouw pagina naar voren komt in de zoekresultaten van Google. Dit zorgt ervoor dat je een hogere CTR (door-click-rate) hebt.
7. Deel waardevolle informatie
Google vindt het belangrijk dat je informatie deelt waar mensen iets aan hebben én dat de informatie die deelt klopt. En nog belangrijker is het dat je de vraag (zoekintentie van iemand op Google) beantwoordt op je website. Om hoger in Google te komen is het dus heel erg belangrijk dat je waardevolle informatie deelt.
8. Zorg dat je website SEO geoptimaliseerd is
Iets anders, minstens zo belangrijk is dat je pagina, blog en rest van je website SEO geoptimaliseerd is. Oftewel: zorg ervoor je website er volgens Google goed uit ziet. Mocht je nog wel wat SEO-tips kunnen gebruiken, deze tips helpen je met het schrijven van een SEO geoptimaliseerde blog. Dit zorgt er uiteindelijk voor dat je website beter vindbaar wordt.
9. Doe aan (interne) linkbuilding
Iets anders wat ook heel erg belangrijk is, is linkbuilding. Zowel intern als extern. Dat betekent dat je op elke pagina en in elke blog op je website leidt naar een andere, relevante pagina of blog op je website. Als je net een nieuwe pagina online hebt gezet, is het dus belangrijk dat je vanuit oudere pagina’s linkt naar deze nieuwe pagina. Dat zorgt ervoor dat die nieuwe pagina sneller gevonden en dus geïndexeerd wordt door Google.
Daarnaast is het aan te raden om aan de slag te gaan met linkbuilding. Oftewel: je gaat links verzamelen op andere websites die een hogere autoriteit hebben. Dit geeft jouw autoriteit een boost wat er uiteindelijk weer voor zorgt dat je website hoger in Google komt.
Conclusie
Als je met alle bovenstaande tips aan de slag gaat, kom je een heel eind en zul je van zelf merken dat je website hoger in Google komt. Het is wel belangrijk dat je je website cachet. Dat betekent simpelweg dat je ervoor zorgt dat je website alvast alle belangrijke informatie laadt in het cache geheugen, zodat je pagina’s sneller geladen worden. Daarnaast is het belangrijk dat je regelmatig je website update en voorziet van nieuwe en/of vernieuwde content.
Gebruik relavante SEO tools
Om te kijken wat voor een resultaten je website oplevert, is het aan te raden om regelmatig Google Search Console te checken. Daar zie je precies hoe je website scoort in Google op dit moment, welke zoekwoorden gebruikt worden en welke pagina’s goed scoren. Als laatste tip: er bestaan heel veel SEO tools die je helpen om te zorgen dat je website hoger in Google scoort, in dit overzicht vind je de beste SEO tools.