ondernemen-als-een-baas-def
fast-forward

Hoe verhoog je de efficiëntie in je bedrijf?

Het liefst zijn we elke werkdag mega productief, zitten we altijd lekker in de flow en hebben we ook nog eens het idee dat de stoplichten de hele dag op groen staan. Je kent het wel, zo’n euforisch gevoel. Toch is dat in de praktijk lang niet altijd aan de orde. De minder productieve dagen overheersen vaker de productieve werkdagen. Maar hoe verhoog je de efficiëntie in je bedrijf? Hieronder vind je 5 tips.

1. Durf uit te besteden

De controle loslaten, daar hebben veel bedrijven moeite mee. En dat is logisch. Er is namelijk niemand precies zoals jezelf. Niemand heeft exact dezelfde werkethos en niemand denkt precies zoals jij.

Bekijk het vanuit een ander perspectief

Hoewel dit misschien negatief klinkt, hoeft dat niet zo zijn. Iemand anders heeft weer een hele andere blik en kan je op ideeën brengen waar je nog niet aan gedacht had. Loslaten hoort ook bij het ondernemen. Door bepaalde taken uit te besteden, krijg jij weer ruimte in je agenda waardoor je aan de slag kan met het verder laten groeien van jouw bedrijf. Het is écht de ultieme tip om de efficiënte te verhogen in je bedrijf.

2. Optimaliseer bedrijfsprocessen

Het klinkt heel logisch, maar in de praktijk zie je dat veel bedrijven of ondernemers nog strugglen en veel handmatig werk doen dat je eenvoudig kunt uit besteden. Denk aan het automatiseren van je boekhouding, het inplannen van je social media posts, het automatiseren van je e-mail marketing, maar ook het maken van rapportages.

Dit zijn allemaal processen die je in een paar simpele stappen kunt optimaliseren, waardoor je in een handomdraai de efficiëntie van je bedrijf verhoogd.

3. Neem een VA aan

Nog een tip om de efficiëntie van je bedrijf te verhogen, is het aannemen van VA. Oftewel een virtual assistent. Het hoeft niet persé virtueel te zijn, maar dat is op dit moment misschien wel handig.

Je hebt VA’s in allerlei soorten en maten. De een kan ook je online marketing uithanden nemen en zelfs offertes en voorstellen maken. Daarnaast kun je een VA ook inschakelen voor administratieve taken, zodat jij als ondernemer meer lucht krijgt en weer kunt bouwen aan je bedrijf.

4. Hou je een aan strakke planning

Het maken van een planning heeft geen zin als je niet weet hoeveel tijd je kwijt bent aan bepaalde werkzaamheden. Track daarom exact hoeveel tijd bepaalde werkzaamheden kosten, zodat je een realistische planning kunt maken. Niets is zo demotiverend als je een planning hebt die niet haalbaar is.

Creëer overzicht en inzicht

Daarnaast is het ook verstandig om een overzicht te maken met alle taken die er in een bepaalde tijd gedaan moeten worden (en eventueel met deadline). Ook is het slim om die planning te delen met de rest van het team, zodat iedereen daar rekening mee kan houden. Het maken van een planning en een takenoverzicht is overigens ook iets wat je eenvoudig kunt automatiseren.

>> Verhogen van je omzet? 5 tips!

5. Eet gezond

Cliché, maar waar: eet en drink gezond. Als je wilt dat de efficiëntie van jezelf en de rest van het team verbeterd wordt, moet je de juiste voeding eten. Niemand wordt opeens mega productief na een fastfood hap. De kans op een (suiker)dip is aanzienlijk.

Bonus tip

Een bonus tip: geforceerd werken heeft geen zin. Als je het gevoel hebt dat je geen concentratie hebt en het gewoon echt even niet lukt? Prima! Accepteer het dan en ga iets anders doen, want blijven zitten in de hoop dat er toch opeens iets uit je vinger komt, heeft niet zoveel zin. 😉

Dus als je je afvraagt: hoe verhoog je de efficiëntie in je bedrijf? Met de bovenstaande tips kom je een heel eind.

Deel deze blog:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Misschien vind je dit ook interessant:
Waarom werken na je 65e?
Werken na je 65e is een keuze die steeds meer mensen maken. Of het nu gaat om financiële zekerheid, persoonlijke ontwikkeling of simpelweg de liefde...
Hacks voor effectieve communicatie binnen je team
Effectieve communicatie is het fundament van elk succesvol team. Het zorgt voor helderheid, vermindert misverstanden en bevordert een positieve werkomgeving. Maar hoe zorg je ervoor...
Webshop beginnen in kleding? Hier moet je rekening mee houden
Droom je ervan om een webshop beginnen in kleding? Dan zijn er een aantal zaken waar je als startende ondernemer rekening mee moet houden. Er...

NIETS MISSEN? SCHRIJF JE IN VOOR DE NIEUWSBRIEF