fbpx
Carrière

De zin en onzin van webinars en online trainingen

De zin en onzin van webinars en online trainingen

Daar zit je dan, je hebt besloten ondernemer te worden en dan? Je krijgt veel goede adviezen: je moet op zoek naar je ideale klant, je moet netwerken, je moet zichtbaar zijn en ga maar door. Maar het is allemaal zoveel, hoe pak je dat allemaal dan aan? Lees hier alles over de zin en onzin van webinars en online trainingen.

Online educatie

Ik wist het wel: ik ging (gratis) webinars / online trainingen volgen via Facebook en LinkedIn. Daar zat toch wel een hoop (gratis) kennis én alle aanbieders beloofden dat ik na het volgen:

  • Mijn ideale klant vinden
  • Genoeg social media content hebben voor de rest van het jaar
  • Facebook ads zonder problemen kon inzetten
  • Hoger in Google scoren met mijn website 
  • Fantastische (web)teksten kunnen schrijven 
  • Klanten vinden die ik nodig heb
  • Alles weten over het zakelijk inzetten van LinkedIn, Facebookpagina’s en Instagram

Uiteraard komen de gratis webinars/online trainingen met gratis e-books vol met gratis tips & tricks en adviezen. 

Wat leer je ervan?

Hoewel ik niet heb geleerd wat de trainers hebben beloofd, heb ik wel het volgende geleerd:  

  • Niets is gratis: jammer maar waar, want deze gratis webinars/online trainingen hebben vaak maar één doel: zoveel mogelijk klanten binnenhalen voor de betaalde (online) trainingen die vaak duizenden euro’s kosten.
  • De trainers vertellen voornamelijk over hun eigen successen en hoe ze nu tonnen(!) per maand verdienen. Hoe mensen – die uiteraard de training bij hen hebben gevolgd – nu meer verdienen dan zij. En hoe ze jou gaan helpen ook tonnen per maand te verdienen.
  • De trainers zeggen en beloven veel, maar geven niets weg. De ‘nuttige en leerzame’ informatie wordt bewaard voor de – uiteraard – betaalde training. 

Hoe ziet een advertentie voor een webinar/online training eruit?

  • Er komt een pakkende tekst voorbij op LinkedIn of Facebook met een koptekst die jou aanspreekt, zoals ‘wil jij ook meer klanten… dan je aankunt’, ‘weet jij ook niet meer wat je moet posten op social media’, ‘wil jij ook met je bedrijf op de eerste pagina van Google’? Er is altijd wel iets waar je tegenaan loopt, dus je klikt op de button ‘meer informatie’.  
  • Dan komt de bevestiging van je aanmelding, soms wel drie keer. In de tussentijd – vanaf het moment van aanmelding tot het webinar – word je doodgegooid met nieuwsbrieven, blogs en e-mails met aanbiedingen. 

Dan is daar de dag van de webinar: op de dag zelf krijg je bijna elk uur een reminder dat de webinar bijna gaat beginnen. 

Wat komt er aan bod? 

  • De trainer komt online en vraagt om een reactie van de aanwezigen, zodat hij weet wie er is.
  • De trainer stelt zichzelf voor: wie hij of zij is, wat hij heeft gedaan en hoe hij heeft geworsteld. Hij begrijpt jouw geworstel, want dat heeft hij ook zelf meegemaakt. Wat fijn is dat om iemand tegen te komen die succesvol is en die jou begrijpt. En hoe fijn is het niet om van deze zelfde persoon te horen dat hij jou gaat helpen óók succesvol te worden. 
  • De trainer stelt vragen, ‘wie worstelt daarmee’, wie heeft dat ook meegemaakt’, ‘wie herkent wat ik nu zeg’? En er is altijd wel iemand die ergens mee worstelt, want anders zit je niet bij de webinar.
  • Vervolgens worden er antwoorden gegeven op vragen die de trainer voornamelijk aan zichzelf stelt. 
  • Een meerdaagse challenge sloeg echt alles: op zoek naar je ideale klant. Je moet alles weten van je ideale klant, want alleen dan weet je waar je hem zult vinden, je moet zelfs weten waar de goede man of vrouw boodschappen doet. Wat is de bedoeling, dat je hem of haar gaat stalken en dan je pitch houdt in de Albert Heijn of Jumbo?

Offer you can’t refuse

Tot slot en dit komt altijd voor: de trainer doet een ‘offer you can’t refuse’. In dit aanbod word je vertelt wat je allemaal krijgt als je de betaalde (!) training volgt en wat je misloopt als je dat niet doet. Het is een aftrekpost, je kunt de btw terugvragen en als je ook maar één klant krijgt, heb je het geld al terugverdiend. Kun je het bedrag (van vaak duizenden euro’s) niet ineens betalen, is er altijd de mogelijkheid om in termijnen te betalen. Ook krijg je allemaal bonussen, waardoor je het gevoel krijgt dat je wel heel veel krijgt voor het totaalbedrag. Zo zijn er trainingen ter waarde van wel €10.000,- die worden aangeboden voor ‘slechts’ €2.500,-… 

De deadline

En ter afsluiting heeft de aanbieding een deadline: je kunt je voor de training aanmelden tot een bepaalde dag en tijdstip. Het is namelijk voor de snelle beslissers. Alles wordt uit de kast getrokken en niets wordt aan het toeval overgelaten. Op elk argument om de training niet te volgen is wel een antwoord. Heb je het geld niet voor de training? Juist dan heb je de training nodig…

Je hebt je nog niet aangemeld…

  • Je krijgt dagelijks een email met een aftelling tot de deadline van het aanbod. 
  • Je krijgt wederom een opsomming van alles wat je krijgt als je je opgeeft en wat je misloopt als je dat niet doet. 
  • Je krijgt een opsomming voor wie het programma niet is, dus: niet voor ondernemers die geen ambitie hebben, die niet willen veranderen, die niet willen groeien, etc.
  • Uiteraard is de training wel voor: ondernemers die wel ambitie hebben, die wel succesvol willen zijn, die wel willen veranderen, die wel willen investeren en committed zijn.

De zin en onzin van webinars en online trainingen

Heeft het dan wel zin om webinars en online trainingen te volgen? Geen idee, dat is geheel persoonlijk. Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die webinars volgen en er van alles uithalen. Ik heb echter tientallen ‘gratis’ webinars gevolgd het afgelopen jaar en daarvan was er maar één (!) trainer/coach die mij niets wilde verkopen. 

Mocht je je toch opgeven voor een webinar, kijk dan tijdens de webinar of de trainer je aanspreekt, of je er een klik mee hebt. Hoe komt de inhoud op jou over? Vind je het interessant? Als je de inhoud boeiend vindt, filter dan, neem mee wat je interessant vindt en laat los waar je niets aan hebt. En als je niet van plan bent een betaalde training te volgen, verlaat dan tijdig het webinar, want dat is echt zonde van je tijd.

Mijn advies

Vraag af aan welke informatie je behoefte hebt, wil je dat je website beter gevonden wordt, ga dan op zoek naar een SEO-specialist. Heb je een nieuwe website nodig, zoek een webbouwer. Wil je beter zichtbaar worden op social media, volg anderen op social media, hoeveel volgers hebben zij, wat posten zij en vraag je af of dat ook voor jou werkt, want daar gaat het uiteindelijk om: dat een bepaalde methode voor jou goed voelt, alleen dan zal het voor jou werken. Je wordt enthousiast en dat straal je weer uit naar je potentiële klant en die wil dan weer met jou samenwerken. 

Zet je netwerk in

Kijk rond in je netwerk. Plaats een oproep in een Facebookgroep of op LinkedIn. Geef aan wat en wie je zoekt. Je zult genoeg reacties krijgen. Heb je een klik met iemand, maak die afspraak en kom wel of niet tot een akkoord. En als je niet tot een akkoord komt, garandeer ik je dat hij of zij je daarna niet meer zal lastigvallen met e-mails, nieuwsbrieven en aanbiedingen.  

Bedenk wat je gaat uitbesteden

En beslis wat je zelf wilt doen en wat je wilt uitbesteden. Is social media niet je ding? Neem iemand aan om het voor je bij te houden. Vind je de administratie helemaal niets? Ga op zoek naar een goede boekhouder die je aangifte voor je doet. Kijk wat je leuk vindt, waar je energie van krijgt en houdt dat in eigen beheer. Wat je niet leuk vindt en waar je geen zin in hebt, besteed je uit. 

>> Meerdere inkomstenbronnen creëren? Zo doe je dat!

Conclusie

Bekijk eerst of je een bepaald webinar wilt volgen, vind je het inhoudelijk niets, log dan uit. Vind je het wel interessant, filter op wat voor jou van toepassing is. Beslis dan of je wel of niet de betaalde training wilt volgen. Stel je zelf altijd de vraag of je een goed gevoel hebt bij de trainer. Het belangrijkste is echt: doe wat goed voelt voor jou, dan komt het vanzelf goed. 


Deze gastblog is geschreven door Tina de Keyzer, eigenaar van De Keyzer Virtual Support.

Mijn naam is Tina de Keyzer, Owner bij De Keyzer Virtual Support. Ik ben een freelance editor en Virtual Professional op het gebied van Management Support. Ik ontzorg en ondersteun andere ondernemers zodat zij zich kunnen focussen op hun eigen passie. Ik ben een startende ondernemer en beginnend blogger. Aan de website wordt nog gebouwd. Je kunt me wel vinden en volgen op LinkedinFacebook en Instagram

4 Comments
  • Audrey

    Interessant artikel! Ik kreeg altijd al een slechte vibe van die ads, en nu ik weet wat er nog allemaal voor gedoe achteraan komt, weet ik het zeker: ik pas 😉

    • Tina de Keyzer

      Dank je wel, Audrey. En als je dan toch een (online)training wilt volgen, volg deze dan bij een erkend opleidingsinstituut. Groet, Tina de Keyzer (de auteur).

  • Rachel

    Een heel interessant artikel, bedankt voor het delen!

  • Tina de Keyzer

    Graag gedaan, Rachel. Fijn dat je er wat aan hebt gehad. Groet, Tina de Keyzer (de auteur).

Leave a Reply