ondernemen-als-een-baas-def
fast-forward

Hoe moet je knallen met content?

Je hebt een plan, bent een bedrijf gestart en je wil graag goede content verspreiden om je bekendheid te vergroten en een imago te creëren. Het budget is nog niet zo groot dat je hier een marketingteam voor aan kan nemen, dus moet je het zelf doen. Toevallig heb je nog een camera of een goede telefoon en ben je een ster met filters. Dat komt wel goed dus. Nu volgt alleen nog de vraag: “Hoe zorg je er nou voor dat de door jou geschreven teksten, gemaakte foto’s en gemonteerde video’s ook daadwerkelijk passen bij jouw bedrijf en aansluiten bij jouw doelgroep?” Met die vraag zijn wij elke dag bezig en in dit artikel volgen onze tips voor jou, om elke dag te knallen met content! 

Weet tegen wie je het hebt

Voordat je überhaupt gaat nadenken over de content moet het eerst duidelijk zijn voor wie je deze content maakt. Klanten van een dameskapsalon zullen andere interesses hebben dan de klanten van een hippe koffietent. Er zijn een aantal manieren om erachter te komen wat jouw doelgroep wilt horen. De meest gebruikte manier is het invullen van een Business Canvas met daarbij een Buyer Persona. Hierbij wordt er gekeken naar verschillende aspecten van de organisatie en van de doelgroep. Daarnaast wordt er een fictief persoon gemaakt die representatief is voor de doelgroep van jouw bedrijf. Enquêtes of klantonderzoeken kunnen een Persona Buyer helpen vormgeven en versterken.

Bepaal jouw organisatie-identiteit

Nu je weet wat je klant wilt horen en zien moet er nagedacht worden over de grove lijnen van je eigen organisatie. Wat zijn de kernwaardes van je bedrijf? Staat je bedrijf voor een bepaald standpunt? Een voorbeeld dat iedereen kent is Nike. De kern van Nike wordt als volgt verwoord: ‘everybody can be an athlete’. Deze kernwaarde verwoorden ze met hun fameuze ‘just do it’ slogan. Wanneer jij een koffiezaak hebt en je richt je op de zakelijke markt, dan is het nuttig om na te denken over de manier waarop jouw organisatie dit moet uitstralen. Bedenkt quotes en stijlen die passen bij jouw bedrijfsvoering en vergelijk deze met andere bedrijven die in dezelfde markt opereren. Bepaal altijd kernwaarden die bij jou organisatie passen. Zodra deze vastgesteld zijn kun je vanuit daar content bedenken die meer structuur hebben.

Deze content marketing tips helpen je!

Knallen met content

Nu je weet wie je doelgroep is en wat je met jouw organisatie uit wilt stralen kan je aan de slag gaan. Bedenkt pakkende campagnes maar houd de identiteit en doelgroep van jouw organisatie hierbij altijd in je achterhoofd. Om foto en video content te schieten is er maar een optie en dat is het gewoon doen. Pak de camera en blijf oefenen. Gebruik filters of apps als Adobe Spark Post om meer kwaliteit uit te stralen. Een van de belangrijkste dingen bij het maken van foto’s is dat je er de tijd voor neemt. De meest gebruikte fout is om geen of te weinig aandacht aan het proces te besteden en dat zorgt uiteindelijk voor minder unieke en bijzondere content. Oftewel, minder goede uitingen voor jouw bedrijf.

Blijven nadenken

Oké. Je hebt de tijd genomen en hebt nu foto’s en video’s gemaakt die helemaal passen bij jouw bedrijf en de doelgroep. Daarna heb je ze bewerkt en nu zien ze er al helemaal te gek uit. Nu is het niet de bedoeling dat dit zonder enige structuur online wordt geplaats. Dat zou zonde zijn van al jouw harde werk. Bepaal eerst welke kanalen je wilt gebruiken en lees ook over de verwachtingen van een kanaal. Zo wordt er aangegeven dat Instagram meer gezien wordt als een portfolio van een bedrijf, terwijl Facebook echt een gezicht van je bedrijf kan zijn. Logisch dus dat je hier andere content voor wilt hebben. Denk ook na over de tekst die je bij de content zet. Houdt ook hier altijd de kernwaardes van je bedrijf in gedachten en probeer bijzonder te zijn. Alleen wanneer de tekst pakkend genoeg is zal de post echt aanslaan.

Analyseer achteraf hoe je posts zijn aangeslagen door het bijvoorbeeld aan klanten te vragen. Ook bestaan er tools als Google Analytics, dat het gedrag van bezoekers kan analyseren. Met de gegeven feedback kan je bij de volgende post nog beter sturen op wat jouw klant wil horen en zien!

Neem de tijd

Content creëren kost tijd. Het opzetten van een campagne duurt lang en het zien van resultaat duurt nog langer. Maar met goede content en consistente interactie met je doelgroep komt het resultaat vanzelf. Blijf leren, blijf verbeteren, blijf unieke content maken en neem je tijd. Dan zal ook jouw organisatie de vruchten plukken van een goede contentstrategie.


Deze gastblog is geschreven door Benjamin Ozogul, oprichter van het (online) content bureau yo-pro, hoe je meer uit foto’s, video’s en teksten kan halen.

 Heb jij geen tijd om zelf content te maken, heb je hulp nodig met het maken ervan of wil je jouw (online) bedrijfsuitingen naar een hoger niveau tillen? Neem dan contact op met yopro.

Deel deze blog:

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Misschien vind je dit ook interessant:
Waarom kiezen voor een creatieve aanpak?
In een wereld waarin bedrijven voortdurend strijden om de aandacht van consumenten, kan een creatieve aanpak het verschil maken. Het gaat niet alleen om opvallen,...
Hoe werkt affiliate marketing?
Vaak krijg ik de vraag van lezers “Hoe werkt affiliate marketing nou?”. Veel mensen willen ook beginnen met affiliate marketing, maar hebben vaak geen idee...
Locatie onafhankelijk werken met je marketing team? 3 tips
Tijdens Corona hebben we ontdekt dat we stiekem best wel heel goed locatie onafhankelijk kunnen werken. Eigenlijk wisten we dat al voor die tijd, alleen...

NIETS MISSEN? SCHRIJF JE IN VOOR DE NIEUWSBRIEF