ondernemen-als-een-baas-def
fast-forward

Hoe schrijf je een goede SEO blog?

Het liefst wil je natuurlijk viral gaan met elke blog die je schrijft. Helaas is het leven niet zo’n feestje, maar om te zorgen dat je blog tóch iets meer views krijgt, is het heel belangrijk om de SEO van je website én van je blog hoog op je lijstje te zetten. Maar hoe schrijf je een goede SEO blog? Dat leggen we graag uit!

Hoe werkt SEO?

Dit is niet in een paar zinnen uit te leggen, want het is vrij technisch als je er diep in gaat duiken. Maar het komt er op neer dat het belangrijk is hoe je je blog schrijft en dat je tijdens het schrijven rekening houdt met een aantal zaken. Zaken die bijdragen aan je SEO. Hoe beter je SEO van je blog (en uiteraard je website), hoe beter je blogs gevonden worden in de zoekmachines. En laat dat nu precies zijn wat je wilt. Stel je jezelf ook regelmatig de vraag: “Hoe schrijf ik een goede SEO blog?” Hieronder vind je een uitgebreid stappenplan.

Voor je begint met schrijven

Voordat je echt aan de slag gaat met het schrijven van een SEO blog, zijn er een aantal punten die je goed moet doornemen voordat je start. Welke dat zijn, lees je hieronder.

  • Ga op de stoel van de klant zitten en bedenk wat de klant zal Googlen als hij of zij een antwoord willen krijgen over het onderwerp waar jij een blog over gaat schrijven;
  • Houd rekening met longtail keywords (zoekwoorden die uit meerdere woorden bestaan. Bijvoorbeeld: “Hoe werkt affiliate marketing?”). Longtail keywords worden steeds belangrijker. Zeker nu we steeds meer ‘zoeken’ via voice search;
  • Als je een titel bedacht hebt voor je blog, is het goed om de titel even te Googlen om te kijken wat voor een websites naar boven komen bij die titel. Matcht het? Mooi, dan kun je verder. Matcht het niet? Dan is het goed om te onderzoeken hoe je de titel iets anders kunt insteken; 
  • Check Google Trends om te zien hoeveel zoekverkeer er op bepaalde zoekwoorden is. Onderzoek ook het verkeer van synoniemen om te kijken of daar meer naar gezocht wordt. Google Trends geeft zelf ook gerelateerde zoekwoorden.

Aan de slag

Als je wilt weten hoe je een goede SEO blog schrijft, zijn er een heleboel punten waar je rekening mee moet houden als je de blog aan het schrijven bent. Het zoekwoord moet natuurlijk op verschillende plekken terugkomen en je moet zowel een relevante(!) interne- als externe link plaatsen in je blog. Wat er nog meer bij komt kijken, lees je hieronder.

  • Begin je blog met een kop, de titel (H1) tag met daarin de zoekwoorden (let op: maak hem niet langer dan 58 karakters);
  • Zorg dat je meerdere tussenkoppen; kop 2 (H2) en kop 3 (H3) tags gebruikt in je blog;
  • Gebruik het zoekwoord minstens één keer in de eerste alinea;
  • Zorg dat het zoekwoord één keer dik gedrukt (bold) weergegeven wordt in de eerste alinea;
  • Het draait om relevantie. Zorg dat de kop (en de zoekwoorden) van de blog naadloos aansluiten bij de content die je schrijft;
  • Deel waardevolle informatie waar de klant écht iets aan heeft;
  • Geef antwoord op de vraag waar de klant naar zoekt (zoekwoorden);
  • Zorg vervolgens dat het zoekwoord verspreid over de blog terugkomt;
  • Verwerk je zoekwoord in zowel de bestandsnaam als de alt-tag van alle afbeeldingen die je gebruikt in je blog. Gebruik je meerdere foto’s of bestanden in je blog? Zorg dan dat elke foto/bestand een unieke bestandsnaam en alt tag krijgt die relevant is voor de blog;
  • Zorg dat de url zoekmachine vriendelijk is: niet te lang en het zoekwoord komt er in terug;
  • Zorg voor genoeg wit ruimte, zodat het fijn leesbaar is;
  • Zorg dat de blog ondanks dat die SEO proof is, fijn leesbaar is voor de klant;
  • Laat minimaal één interne link terugkomen (let op dat die link relevant is);
  • Plaats één externe link;
  • Vul de zoekwoorden (longtail keywords) in voor de blog;
  • Vul de meta description in en zorg dat de zoekwoorden daarin terug komen (let op: maak je meta description niet langer dan 150 karakters en niet korter dan 120 karakters). 

Algemene SEO blog tips

Naast de bovenstaande tips, zijn er ook nog een aantal algemene SEO tips die je in overweging moet nemen als je een goede SEO blog wilt schrijven.

  • De blog bevat minimaal 300 woorden, maar het liefst rond de 400/500 woorden;
  • De blog is indexeerbaar voor de robot van de zoekmachines;
  • De blog bevat rijke content (Youtube video’s, beeldmateriaal en andere visuals die de content aantrekkelijk maken) – Google geeft de voorkeur aan rijke content, omdat bezoekers langer blijven plakken. Daarnaast Youtube ook van Google waardoor de video’s individueel ook geïndexeerd worden.

Conclusie

De vraag: “Hoe schrijf je een goede SEO blog?” is eigenlijk helemaal niet zo ingewikkeld. Zolang je het stappenplan volgt en zorgt dat je ook aan de slag gaat met de algehele SEO van je website, dan gaat het helemaal goed komen met je blogs. Voor je het weet, trek je honderden bezoekers naar je blogs door het toepassen van deze SEO tips en scoort je website hoger in Google.

Mocht je jezelf willen verdiepen in alle mogelijkheden van SEO, dan is het boek Doelgerichte SEO van Tonny Loorbach van IMU een aanrader.

Op zoek naar tips en tricks om jouw kick-ass droom onderneming te lanceren of om jouw carrière te rocken? Meld je aan voor de nieuwsbrief.

* indicates required




Deel deze blog:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Misschien vind je dit ook interessant:
Waarom werken na je 65e?
Werken na je 65e is een keuze die steeds meer mensen maken. Of het nu gaat om financiële zekerheid, persoonlijke ontwikkeling of simpelweg de liefde...
Hacks voor effectieve communicatie binnen je team
Effectieve communicatie is het fundament van elk succesvol team. Het zorgt voor helderheid, vermindert misverstanden en bevordert een positieve werkomgeving. Maar hoe zorg je ervoor...
Webshop beginnen in kleding? Hier moet je rekening mee houden
Droom je ervan om een webshop beginnen in kleding? Dan zijn er een aantal zaken waar je als startende ondernemer rekening mee moet houden. Er...

NIETS MISSEN? SCHRIJF JE IN VOOR DE NIEUWSBRIEF