ondernemen-als-een-baas-def
fast-forward

Bedrijfsfilm laten maken? Handige tips & tricks 

Het is een aanrader voor elk bedrijf: een goede bedrijfsfilm waarin heel duidelijk de missie en visie naar voren komen. Een video om (potentiële) klanten kennis te laten maken met jouw bedrijf. Het is onderdeel van je bedrijfsidentiteit. Wie ben je als bedrijf en hoe zorg je ervoor dat je met die bedrijfsfilm jouw ideale klant bereikt? Allemaal legitieme vragen waar je je goed in moet verdiepen voordat je aan de slag gaat met het laten maken van een bedrijfsfilm. Daarom vind je hieronder een aantal handige tips & tricks om te zorgen dat jij met jouw bedrijf alles uit die bedrijfsfilm haalt.

Heb je alleen een (corporate) bedrijfsfilm nodig?

Nee. Beeld zegt meer dan duizend woorden is niet voor niets een bekende uitspraak. Het is aan te raden om naast een bedrijfsfilm waarin je je missie en visie van je bedrijf deelt, óók andere videocontent te maken. 

Denk aan videocontent voor je website, social media kanalen, nieuwsbrief of andere kanalen die jij gebruikt voor jouw bedrijf. In een video kun je bepaalde kennis veel beter overbrengen dan wanneer het geschreven tekst is. Ook is een video (als je het goed edit) veel prikkelender dan een gewone foto. En als dat allemaal nog niet genoeg is, heeft het laten maken van een bedrijfsfilm nog veel meer voordelen. Welke dat zijn, lees je hieronder. Inclusief handige tips & tricks waar je op moet letten als je videocontent voor jouw bedrijf wil laten maken. 

Creëer evergreen content

Evergreen content. Dat wil je. Evergreen betekent dat jouw content lang houdbaar is. Dit klinkt misschien een beetje gek, maar het betekent niet meer of minder dan dat je content voor de lange termijn kunt gebruiken. 

Noem geen cijfers die vaak veranderen, ga niet te diep in op bepaalde wetten of regels en denk goed na of je werknemers en zo ja welke werknemers je wilt tonen in video’s. Als één van je werknemers niet meer werkzaam is voor jouw bedrijf, maar wel nog zichtbaar is in je video’s is dat natuurlijk super zuur en zonde van je bedrijfsfilm. 

Door alle aspecten die aan veranderingen onderhevig zijn te elimineren, weet je zeker dat je een bedrijfsfilm (of andere videocontent) hebt waar je een tijd mee vooruit kan. 

Kennis videocontent

Naast de bedrijfsfilm, is het ook belangrijk dat je alle andere videocontent die je creëert, evergreen is. Alle basis (kennis)informatie kun je prima in video content zetten. De details kun je het beste in de beschrijving zetten. 

“Als voorbeeld: zelf had ik een toffe video gemaakt over pensioen opbouwen als zzp’er. Ik vertelde daarin precies wat de fiscale voordelen waren. Ik noemde geen exacte bedragen, maar wel onder andere dat je tot 7 jaar terug je reserveringsruimte kunt gebruiken. Nu het pensioenstel in Nederland volledig op de schop gaat, kloppen al die gegevens niet meer en heb ik dus niets meer aan die video. Zo zie je dat evergreen videocontent heel belangrijk is. Het is echt zonde van alle tijd en energie om een video maar een aantal keer te kunnen gebruiken.”

Zorg voor verbinding

Het laten maken van een bedrijfsfilm (of andere videocontent) zorgt voor verbinding. En dat wil je! Het is de magie tussen het volgen van een video script (voor het delen van kennis) en de spontaniteit en authenticiteit die je ziet wat zorgt voor de juiste verbinding in een video. En als je deze twee met elkaar kan combineren, raak je mensen en weet je zeker dat de boodschap overkomt.

Die verbinding zoeken is lastig, want het lijntje is heel dun. Het kost ook wat tijd om te oefenen, omdat je je comfortabel moet voelen achter de camera. Maar als je het gevonden hebt, heb je de sweetspot. 

Besteed het uit

Het maken van bedrijfsfilm is vaak niet je core business. Wil je een mooie bedrijfsfilm laten maken? Durf het dan uit te besteden aan een partij die er verstand van heeft. Een video partij heeft alle kennis én tools om de mooie video content voor jouw bedrijf te maken, waardoor het niet alleen een beter resultaat oplevert dan wanneer je het zelf gaat doen. Het zorgt er ook voor dat jij je kan focussen op datgene waar jouw passie en talent ligt. 

En misschien wil je wel een animatie laten maken of iets met special effects. En dan heb je al helemaal professionals nodig. 😉 Tipje: CoolerMedia is een bekende animatiestudio. Zij kunnen echt de vetste bedrijfsfilm voor jouw bedrijf maken.

Inspelen op emotie 

Een groot voordeel van het gebruik van video’s is daarnaast ook dat je veel beter kan inspelen op emoties van jouw (potentiële) klant. Je kan met video’s veel beter een bepaald gevoel overbrengen dan wanneer je dat met beeld of tekst kan doen. 

Snippets 

Als laatste nog een handige tip: als je een bedrijfsfilm laat maken of andere videocontent, is het slim om ook snippets te maken. Snippets zijn kleine, korte fragmenten die je uit je bestaande video’s haalt die je vervolgens kan gebruiken voor je website, nieuwsbrief of social media kanalen. 

Een fijne manier om optimaal gebruik te maken van je video’s die je laat schieten voor jouw bedrijf!

Deel deze blog:
Misschien vind je dit ook interessant:
Arbeidsongeschiktheidsverzekering voor zzp’ers
Als ondernemer ben je kwetsbaar. Dat heb je misschien niet in de gaten, maar dat is toch echt zo. Je denkt eerder: wat kan mij...
Iedereen zou een sidehustle moeten hebben: dit is waarom
Als je een saaie baan hebt, zul je vast vaak dagdromen over een leukere baan. Dit is soms makkelijker gezegd dan gedaan. Daarom is het...
wat is een workation
De manier waarop we werken is aan het veranderen. Steeds meer mensen kiezen voor flexibiliteit, en dat betekent dat we ons werk niet langer alleen...

NIETS MISSEN? SCHRIJF JE IN VOOR DE NIEUWSBRIEF