ondernemen-als-een-baas-def
fast-forward

Linkedin profiel updaten? 5 tips

LinkedIn is het belangrijkste sociale netwerk als het aankomt op je carrière. Het is hét platform om je netwerk te verbreden, vacatures te vinden en om zichtbaar te zijn voor recruiters. Dat is iets wat je over het algemeen wil, want wie weet heeft die recruiter wel een baan of opdracht in de aanbieding. Hoogtijd om aan de slag te gaan met je LinkedIn. Wil je je LinkedIn profiel updaten? Hieronder vind je 5 tips. 

1. Vervang je huidige profielfoto

Een frisse nieuwe foto is altijd een goed idee, want de kans is groot dat je die foto ondertussen alweer een tijdje op je LinkedIn profiel hebt staan. Vraag of iemand een portret foto van je kan maken met bijvoorbeeld de portret functie op je iPhone of huur een fotograaf in. Als je als ondernemer werkt is het sowieso niet verkeerd om een aantal mooie, zakelijke foto’s van jezelf te hebben. 

2. Gebruik de juiste termen in de onderwerp regel

Het allerbelangrijkste als je je LinkedIn profiel gaat updaten, is de onderwerp regel. De onderwerp regel bevindt zich onder je eigen naam. Vaak staat daar je functie + het bedrijf waar je werkt, maar dat is zonde. Je kunt daar namelijk veel meer informatie kwijt dan alleen je functie. Daarnaast is het niet nodig om het bedrijf te vermelden waar je werkt, want dat kunnen mensen zien op je tijdlijn. 

Ga eens nadenken welke termen voor jou beroep relevant zijn. Hieronder zie je een voorbeeld van een onderwerp regel op LinkedIn.

onderwerp regel op LinkedIn

Zoekmachine in LinkedIn

Wat veel mensen niet weten is dat die onderwerp regel de trigger is om je te vinden in LinkedIn. Als een bedrijf op zoek is naar bijvoorbeeld een online marketeer dan gebruiken ze die term bovenin de zoekbalk. Als je die term in je onderwerp regel hebt staan, kom je in de zoekresultaten terecht.

Voeg je beschikbaarheid toe

Maar we gaan nog een stapje verder. Stel je bent op zoek naar een baan, dan voeg je in de onderwerp regel het woord ‘beschikbaar’ toe. Of een synoniem hiervan. Bedrijven zoeken regelmatig op ‘functietitel’ in combinatie met ‘beschikbaar’. 

3. Voeg een samenvatting toe

Eén van de belangrijkste dingen op je LinkedIn profiel, is je samenvatting. Dus ga je je LinkedIn profiel updaten? Voeg dan een uitgebreide samenvatting toe waarin je kort uitlegt wie je bent, wat je ervaring is en waar je goed in bent. Vergeet niet om je contactgegevens toe te voegen. Niets is zo vervelend als iemand contact met je wilt opnemen, maar er is geen e-mailadres of 06-nummer te vinden.

Wil je – zodra je een nieuwe baan of een nieuw project gevonden hebt – alleen nog maar remote werken? Dit zijn de opties om remote te werken binnen Nederland.

4. Pas je skills aan

Onderaan je LinkedIn profiel kun je je skills toevoegen. Grote kans dat je dat al een tijdje geleden hebt gedaan. Je kunt maximaal drie skills toevoegen. Het is slim om te kijken of deze skills nog steeds overeenkomen met je huidige werkzaamheden of dat er misschien iets veranderd is.

5. Voeg relevante informatie én media toe

Als je iets naar beneden scrolt in je eigen tijdlijn met bedrijven waar je gewerkt hebt, zie je vaak dat mensen daar een beschrijving van het bedrijf neerzetten. Terwijl het juist de uitgelezen kans is om puntsgewijs te vertellen wat je gedaan hebt. Op die manier kunnen potentiële opdrachtgevers meteen zien wat je gedaan hebt qua werkzaamheden bij vorige bedrijven.

Wat je ook kunt doen, is media toevoegen per werkervaring. Staat een project online waar jij aan het gewerkt hebt of heb je andere informatie die relevant is om te delen? Voeg het toe. Op die manier claim je je autoriteit en kun je je werk delen.

relevante informatie en media LinkedIn profiel

Conclusie

Deze 5 tips helpen je als je je LinkedIn profiel gaat updaten, zodat je profiel er weer on-fleek uitziet. Nieuwsgierig naar mijn LinkedIn profiel? Je kunt hem hier bekijken.

Financiële- en ondernemers tips in je inbox?

Schrijf je in voor de maandelijkse nieuwsbrief van Ondernemen van een baas. Elke maand ontvang je praktische tips over het fixen van je financiën en handige ondernemers tips.

Deel deze blog:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Misschien vind je dit ook interessant:
Waarom kiezen voor een creatieve aanpak?
In een wereld waarin bedrijven voortdurend strijden om de aandacht van consumenten, kan een creatieve aanpak het verschil maken. Het gaat niet alleen om opvallen,...
Hoe werkt affiliate marketing?
Vaak krijg ik de vraag van lezers “Hoe werkt affiliate marketing nou?”. Veel mensen willen ook beginnen met affiliate marketing, maar hebben vaak geen idee...
Locatie onafhankelijk werken met je marketing team? 3 tips
Tijdens Corona hebben we ontdekt dat we stiekem best wel heel goed locatie onafhankelijk kunnen werken. Eigenlijk wisten we dat al voor die tijd, alleen...

NIETS MISSEN? SCHRIJF JE IN VOOR DE NIEUWSBRIEF