ondernemen-als-een-baas-def
fast-forward

Meer verkeer naar je website via Pinterest: 5 tips

Meer verkeer naar je website of webshop trekken is iets waar veel ondernemers mee worstelen. Hoe meer verkeer, hoe groter de kans dat je potentiële klanten naar je site trekt die uiteindelijk overgaan tot een conversie. Maar hoe kun je door middel van Pinterest meer verkeer naar je website trekken? Dat lees je hieronder!

Wat is Pinterest?

Voordat we de diepte induiken, is het verstandig om kort uit te leggen wat Pinterest is. Pinterest is een visuele zoekmachine. Eigenlijk een soort van Google, maar dan met plaatjes. Dit betekent dat de omschrijving die je toevoegt aan je pin heel erg belangrijk is. Die moet namelijk precies al die keywords bevatten die naadloos aansluiten bij jouw onderneming.

Maak je account ready to rumble

Voordat je ook echt daadwerkelijk pins kunt delen, is het verstandig om je Pinterest account klaar te maken. Dit betekent dat je zorgt voor een SEO proof omschrijving met daarin de belangrijkste keywords, maar ook het koppelen van je website, installeren van Rich Pins, deelnemen aan groepsborden en natuurlijk het correct instellen en SEO vriendelijk maken van je eigen borden.

Pinterest checklist

De basis is het allerbelangrijkste. Als dat niet goed staat, ga je ook niet meer verkeer naar je website trekken via Pinterest. Mocht je niet weten waar je nog meer allemaal op moeten letten, deze gratis Pinterest checklist gaat je daarbij helpen. 

Visuele content

Als je door Pinterest heen scrolt zie je heel veel afbeeldingen, gifjes en video’s. En dat is precies waar dit platform omdraait: visuele content. Zorg er dan ook voor dat je zelf mooie visuele content deelt. Vaak wordt gedacht dat Pinterest een social media kanaal is net zoals Facebook of Instagram, maar dat is niet waar. Pinterest richt zich namelijk op SEO, oftewel zoekmachine optimalisatie. Dit betekent dat – als je zorgt dat je de juiste keywords gebruikt die potentiële klanten ook gebruiken – je meer verkeer naar je website kan trekken via Pinterest.

Pinterest inzetten ter promotie

Als je Pinterest wilt inzetten ter promotie van je bedrijf, is het belangrijk dat je pins maakt. Heel veel pins. Pins van je producten, pins van de diensten die je aanbiedt of pins van de blogs die je geschreven hebt.

Sommige bedrijven maken soms wel 100(!) pins voor één product of dienst die ze aanbieden.

Door voor elk product, dienst of blog rechthoekige pins te maken in de 2:3 verhouding (ideale afmeting van een pin), aan elke pin een uitgebreide SEO-beschrijving toevoegt en deze vervolgens deelt via Pinterest, heb je de eerste stappen gezet om te zorgen dat je meer verkeer naar je website trekt via Pinterest.

Potentiële klanten naar je website

Zodra je Pinterest account goed ingesteld staat en je ondertussen al de nodige pins met de belangrijkste keywords hebt gemaakt, ga je vanzelf merken dat je steeds meer verkeer naar je website krijgt via Pinterest.

Pinterest houdt van nieuwe content. Dit betekent dat het belangrijk is dat je blijft investeren in nieuwe content en ook content van andere gebruikers blijft re-pinnen.

Wees geduldig

Je zult niet van de een op andere dag bergen aan traffic naar je website krijgen via Pinterest. Dit heeft tijd nodig. Zodra je pins gere-pind worden door andere mensen, zul je merken dat je langzaam steeds meer verkeer via Pinterest naar je website trekt.

Duizenden bezoekers

Hoe meer content je maakt die SEO proof is, hoe meer bezoekers je uiteindelijk naar je website trekt. Zo simpel is dat! ;-). Om je een idee te geven: elke maand komen er duizenden (2.500) bezoekers binnen via Pinterest op Ondernemen als een baas. En ik ben pas een jaartje bezig met Pinterest voor Ondernemen als een baas.

Lange houdbaarheid

Naast het feit dat Pinterest natuurlijk een ideale manier is om heel veel verkeer naar je website te trekken, is er nog een ander voordeel. Namelijk de lange houdbaarheid van een pin. Als voorbeeld: een bericht op Facebook is gemiddeld na 16 minuten alweer verdwenen uit het algoritme, terwijl een pin op Pinterest makkelijk zes maanden rond blijft hangen. Dit betekent dat je – zodra je een pin gedeeld hebt – heel lang verkeer naar je website blijft trekken met die ene pin.

Pinterest marketing uitbesteden?

Wil je liever het beheer van Pinterest uitbesteden, ben je nieuwsgierig naar de mogelijkheden van een Pinterest training of wil je starten met Pinterest advertising? Dat kan! Op Pinterest Marketing vind je een overzicht van alle diensten.

Deel deze blog:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Misschien vind je dit ook interessant:
Locatie onafhankelijk werken met je marketing team? 3 tips
Tijdens Corona hebben we ontdekt dat we stiekem best wel heel goed locatie onafhankelijk kunnen werken. Eigenlijk wisten we dat al voor die tijd, alleen...
Zaal huren voor zakelijke events? 5 tips
Als je ondernemer bent, bestaat de kans dat je af en toe een zaal wil huren voor zakelijke events. Of je nu op zoek bent...
Een bedrijf starten in Nederland
Bij het starten van een bedrijf in Nederland is het kiezen van de juiste juridische structuur een essentiële eerste stap. Er zijn verschillende opties beschikbaar, elk met...

NIETS MISSEN? SCHRIJF JE IN VOOR DE NIEUWSBRIEF