ondernemen-als-een-baas-def
fast-forward

Ontdek de sweet spot voor waardevolle content

Foto is gemaakt door Odette Denijs

Content is booming. We plaatsen massaal content op onze social media accounts, schrijven blogs, maken een video, fotootje hier, artikeltje daar en oh die podcast kan er ook nog wel bij. Zoals je kunt lezen, kun je content maken tot je een ons weegt. Je wil dat de waardevolle content die je maakt, wat oplevert. Voor degene die het consumeert en voor jouw bedrijf. Je wil een win-winsituatie creëren. Dat doe je door de sweet spot op te zoeken. Sweetwattes? Ja, dé sweet spot. Dit is de plek waar je wezen wil. En in deze blog vertel ik, Emel – De Content Coach, je waarom en hoe je deze sweet spot kunt ontdekken.

Make it worth it, because it’s worthy

Waarde is misschien wel een van de meest gebruikte woorden die ik in het afgelopen jaar voorbij heb zien komen en heb gehoord uit de monden van vele ondernemers met mij. Wanneer is content waardevol? Content is pas waardevol wanneer de lezer/kijker er wat aan heeft. Het is de perfecte combinatie tussen de kennis en vaardigheden die je in huis hebt en de passie en de pijnpunten van (potentiële) klanten!

Perfect combo a.k.a. de sweet spot

Die perfecte combinatie? Dat noemen we de sweet spot. Het is de plek waar je wezen wil wanneer je content wil delen die waardevol is. Bij contentmarketing gaat het altijd om de waarde die je levert. De problemen en de behoeften van de klant staan helemaal in het middelpunt van de belangstelling. Daarbij is het ook een manier om sales binnen te halen. Alleen dan wel op een zachte manier waarin “hallo, dit is mijn product wil je ‘m kopen?” geen rol speelt.

De sweet spot heeft dus de perfecte combinatie met aan de ene kant jouw kennis en vaardigheden. Je expertise, datgene waar je goed in bent en een ander mee van dienst kunt zijn. En aan de andere kant de ambities, passie, pijnpunten, struikelblokken, vraagstukken van jouw doelgroep. Doordat je gebruik maakt van deze perfecte combinatie kom je tot unieke en waardevolle content. Want wat jij weet en kan, is misschien wel te Googlen, maar niemand vertelt het met de ervaring die jij hebt.

Ontdek dé sweet spot

Oké, nu gaan we op zoek naar jouw sweet spot/die van je bedrijf. Dat doen we door de volgende vragen te doorlopen. Schrijf vooral alle antwoorden op in een notitieboekje of open een nieuw tabblad waarin je kunt typen.

Aan de kant van je potentiële klant

  1. Welke ambities heeft jouw potentiële klant?
  2. Wat willen zij bereiken? Om wat voor resultaten gaat het?
  3. Welke vragen/problemen komen deze potentiële klanten tegen bij het waarmaken van hun ambities?
  4. Waar zitten de struikelblokken?
  5. Wat doet er zeer? Welke pijnpunten ervaart jouw potentiële klant?
  6. Waar ergeren deze potentiële klanten zich aan? Wat voor taken zijn dit?

Aan de kant van jouw kennis en expertise

  1. Op welke vragen heb jij het antwoordt?
  2. Voor welke problemen heb jij een oplossing?
  3. Welke tips heb jij voor je potentiële klanten om hun ambities waar te maken?
  4. Waar beschik jij kennis over en wat kun je daarover delen?

Hoe zorg je dat je de sweet spot eigen maakt?

Omdat er zoveel waardevolle content te vinden is en voorbij komt, worden ook jouw potentiële klanten hiermee overspoeld. En wat ik net ook al eerder vertelde, alles wat jij weet is te Googlen. Het is belangrijk dat je eruit springt, een eigen stem hebt, een eigen mening, dat je afwijkt van het normale. De manier waarop je zaken brengt, problemen oplost, handvatten geeft en begeleid in het behalen van dromen en ambities, is hoe je het verschil maakt.

>> Instagram inzetten voor je bedrijf? 5 tips!

De sweet spot in een notendop

  • De sweet spot zorgt voor een emotionele connectie tussen jouw potentiële klanten en jouw bedrijf;
  • Het leidt niet direct tot snelle conversies of omzet, content heeft tijd nodig;
  • Het gaat niet direct over je product of dienst, maar over helpen en het bieden van meerwaarde voor potentiële klanten.


Emel Koç is De Content Coach voor creatieve ondernemers die consistent zichtbaar willen zijn bij hun potentiële klanten. Consistent zichtbaar zijn op meerdere plekken dan alleen de eigen socials, website of blog, is het doel. Zij leert creatieve ondernemers hoe zij contentmarketing kunnen laten werken voor hun business. Dit doet zij door alle kennis die zij heeft te delen tijdens een cursus De Content Courses, Contentsessies en Content Calls. Meer weten? Bekijk haar website of volg haar op Instagram.


Op zoek naar tips en tricks om jouw kick-ass droom onderneming te lanceren of om jouw carrière te rocken? Meld je aan voor de nieuwsbrief.

* indicates required




Deel deze blog:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Misschien vind je dit ook interessant:
Waarom kiezen voor een creatieve aanpak?
In een wereld waarin bedrijven voortdurend strijden om de aandacht van consumenten, kan een creatieve aanpak het verschil maken. Het gaat niet alleen om opvallen,...
Hoe werkt affiliate marketing?
Vaak krijg ik de vraag van lezers “Hoe werkt affiliate marketing nou?”. Veel mensen willen ook beginnen met affiliate marketing, maar hebben vaak geen idee...
Locatie onafhankelijk werken met je marketing team? 3 tips
Tijdens Corona hebben we ontdekt dat we stiekem best wel heel goed locatie onafhankelijk kunnen werken. Eigenlijk wisten we dat al voor die tijd, alleen...

NIETS MISSEN? SCHRIJF JE IN VOOR DE NIEUWSBRIEF