fbpx
Ondernemen

5 tips om je boekhouding te versimpelen

5-tips-om-je-boekhouding-te-versimpelen

Het woord boekhouding schrikt vele ondernemers al snel af. En dat is begrijpelijk. Want het is nou eenmaal niet de leukste bijkomstigheid van het ondernemerschap. Maar anno 2020 hoef je je hier echt niet meer druk om te maken! Inmiddels bestaan er allerlei tools waarmee boekhouden écht zo moeilijk niet meer is. Nikkie van Paperdork zet 5 tips op een rijtje waarmee jij vandaag nog je boekhouding kunt versimpelen.

1.  Scan je bonnen in met een app of boekhoudprogramma

Laat je bonnetjes niet slingeren, spaar ze niet op, maar scan ze meteen in met je telefoon en upload ze naar de cloud. Daar zijn verschillende apps voor, maar ook de meeste boekhoudprogramma’s kunnen hiermee omgaan.

Wil je het nou écht extra simpel maken: kies dan voor een boekhoudtool die ook automatische beeldherkenning heeft. De belangrijkste onderdelen van je bonnetje worden dan automatisch herkend. Jij hoeft het dus alleen nog maar te controleren! Let wel op dat je je bonnetjes bundelt in een doos, map of envelop. Je moet je administratie volgens de Belastingdienst namelijk minimaal zeven jaar in originele vorm bewaren. En hoe sneller je dit doet, hoe minder je kwijtraakt en hoe simpeler je boekhouding wordt 🙂

2. Werk met kostencategorieën

Verdeel je kosten in verschillende categorieën. Denk aan productiekosten, verkoopkosten, consumptiekosten etcetera. Deze categorieën bieden niet alleen inzage in waar jouw kosten naartoe zijn gegaan, ze helpen je ook tijdens de aangifte. De meeste boekhoudprogramma’s werken hier standaard mee. En het fijne is dat in deze categorieën meestal ook al de belastingregels verwerkt zitten. Zo mag je bijvoorbeeld bij consumptiekosten nooit BTW aftrekken. Standaard staat dit dan vaak al op 0% ingevuld, zodat je hier geen onnodige fouten kunt maken en je je boekhouding op die manier kunt versimpelen. 

3. Koppel je verstuurde facturen aan je boekhouding

Als jij een boekhoudprogramma hebt, waarmee je ook facturen kunt sturen dan is dat een extra pluspunt. Niet alleen creëer je zo supersnel een professionele factuur die meteen wordt ingeboekt in je administratie, ook wordt er in veel gevallen automatisch bijgehouden van wie je nog geld moet ontvangen. Super handig om hier een overzicht van te hebben. Het zal niet de eerste keer zijn dat je achter een betaling aan moet. 

4. Privétransacties hoeven niet in je boekhouding

Misschien wel het grootste misverstand: privétransacties in je boekhouding. To be clear: je mág natuurlijk wel je privétransacties aan je boekhouding toevoegen. Bijvoorbeeld omdat je dit fijn vindt voor je totaaloverzicht. Maar het hóeft niet. Dat jij een keer per ongeluk de boodschappen doet met je zakelijke pas, of jezelf een keer salaris uitbetaald op je privérekening mag gewoon. Zonder dat je hier in je boekhouding iets mee moet. Maar let wel op: dit geldt wel alleen voor eenmanszaken en VOF’s, en dus niet voor bijvoorbeeld BV’s.

>> Je bedrijf promoten? Dit zijn acht effectieve manieren

5. Werk met een boekhouder

Vind je het toch allemaal maar lastig en kost de boekhouding je vooral veel energie? Schakel dan de hulp in van een boekhouder. Je hoeft je dan zelf niet meer druk te maken over alle regelingen en erger nog: alle uitzonderingen op de regels. Hij of zij kan met je meekijken en je advies geven. Daarnaast kan een boekhouder het meest moeilijke deel van je boekhouding een heel stuk simpeler maken: je aangiftes. In veel gevallen is het de investering dus zeker waard.


Deze gastblog is geschreven door Nikkie den Dekker van Paperdork. Met Paperdork krijg je voor een vast bedrag per jaar toegang tot een innovatief online boekhoudprogramma en een vaste ‘cijfermeester’ voor al je vragen en aangiftes. Zo wordt boekhouden super simpel en hoef jij alleen nog maar je cijfers te rocken!

No Comments
Leave a Reply