Carrière Financiën Online geld verdienen Online ondernemen

2 jaar fulltime ondernemer

2 jaar fulltime ondernemer

De tijd vliegt als je plezier hebt wordt ook wel gezegd. Ondertussen is het alweer ruim twee jaar geleden dat ik de deur als online marketeer bij een online marketingbureau in Amsterdam achter mij dichttrok en in het diepe sprong om aan de slag te gaan als fulltime ondernemer. Hoe dat bevalt, vertel ik hieronder.

Een ondernemersgeest in hart en nieren

Hoewel ik pas 2 jaar fulltime ondernemer ben (ik werk als sinds oktober 2014 als freelancer), kan ik ondertussen volmondig beamen dat dit destijds de állerbeste keuze was die ik had kunnen maken. Ik merk dat mijn sterke ondernemersgeest volledig tot zijn recht komt en dat deze karaktereigenschap heel erg goed van pas komt nu ik aan het ondernemen ben.

Ik probeer graag nieuwe dingen, ik ben een echte kartrekker en ik vind het maar al te leuk om te onderzoeken wat voor een nieuwe side hustles of bedrijven ik kan opzetten. Deze dynamiek en diversiteit is fantastisch en ik zou voor geen goud meer terug willen naar een vast stramien waarin elke dag hetzelfde is. Flashbacks naar de tijd dat ik een aantal maanden fulltime op een kinderdagverblijf werkte… 😉

Waar houd je je mee bezig?

Vroeger – toen je nog naar een verjaarde ging 😉 – kreeg ik regelmatig de vraag: “Dio, wat doe jij eigenlijk voor werk?”. Iedereen in mijn omgeving werkt in loondienst, dus ze zijn stiekem heel nieuwsgierig wat ik allemaal uitvreet en hoe ik geld verdien.

Alleen kan ik daar niet een eenduidig antwoord opgeven, want ik ben namelijk een multi passionate entrepreneur. Een wat? Het betekent dat ik niet één specialisme heb, maar ik heb er meerdere. Ik heb meerdere passies, biedt meerdere diensten aan en ik heb ook meerdere bedrijven: Pinterest-Marketing, Diolifestyle en natuurlijk Ondernemen als een baas. Dus ja, kort samenvatten in een paar woorden wat ik doe is niet zo makkelijk.

Focus op interim opdrachten

Toen ik begon met fulltime ondernemen, wilde ik heel graag aan de slag als interimmer bij grote bedrijven. Het leek mij heel erg leuk om bij grote bedrijven in de keukens binnen te kijken, samen in een team te werken aan een groter doel en natuurlijk veel declarabele uren te maken.

Ik heb gewerkt voor toffe bedrijven. Zo begon ik bij een farmaceut (wat een onwijs interessante wereld is dat) om vervolgens te stap te maken naar de energiebranche met opdrachten bij energieleveranciers zoals Greenchoice en Eneco. Dit waren hele leerzame tijden (ik werk nog steeds een aantal uur voor Eneco), maar ik miste wel mijn vrijheid. Ik zat vervolgens alsnog van 9 tot 5 op kantoor te werken voor deze opdrachtgevers. Dit was niet de reden waarom ik voor mijzelf was begonnen…

Ik miste vrijheid

Langzamerhand begon ik die vrijheid steeds meer te missen, daarnaast voelde ik dat ik veel meer wilde gaan werken aan mijn éigen bedrijven. Het is heel leuk om samen met een groot team te werken aan een hele toffe campagne voor een opdrachtgever, maar zodra die opdracht stopt, stopt ook mijn bijdrage.

Maar eerlijk is eerlijk: hoewel die vrijheid lonkte, was het wel erg prettig dat je een hoge mate van declarabiliteit hebt. Oftewel: je wordt per uur betaald. Als je 32 uur per week bij een opdrachtgever zit, kun je daar per maand een leuk zakcentje mee verdienen. Als je voor jezelf gaat werken, moet je eerst gaan bouwen. Voordat je op dat niveau bent gekomen qua omzet, ben je wel even verder.

Werken als digital nomad

De knoop doorgehakt

Ergens in 2020 hakte ik de knoop door: ik ga mij meer focussen op mijn eigen bedrijven en ik ga minder werken voor andermans bedrijven. Dit is uiteraard een transitie die je niet van de ene op de andere dag even doet.

Stap voor stap bepaalde ik een nieuwe koers. Ik schrapte bepaalde diensten, zei nee tegen prospects en ik heb tegen een aantal klanten gezegd dat ik ga stoppen met een bepaalde dienstverlening. Onwijs spannend, maar ik weet dat ik hier op den duur de vruchten van ga plukken.

2020 met een knaller afsluiten

Het leek mij wel een mooi moment om het nieuwe jaar fris te starten en vanaf dat moment steeds meer mijn nieuwe koers te varen. Q4 van 2020 was gigantisch druk en ik heb alle opdrachten aangenomen met het idee om 2020 met een knaller af te sluiten.

Ik heb mij vooral in november en december een slag in de rondte gewerkt wat resulteerde in een record omzet en recordwinst, maar echt tijd om daar van te genieten was er niet. Want het nieuwe jaar stond voor de boeg. En toen realiseerde ik mij: “is dit wat ik wil? Kei-, en keihard werken..?”

Een team opbouwen

Als je mij een jaar geleden vertelt had – dat als je twee jaar fulltimer ondernemer bent – ik twee vaste freelancers had die elke week voor mij aan het werk zijn, had ik je voor gek verklaard!

In oktober 2020 merkte ik al: dit kan niet langer, ik heb versterking nodig. Ik besloot op zoek te gaan naar versterking en ik vond niet één maar twee toppers. Ondanks dat ik een méga control freak ben, merk ik dat ik steeds makkelijker word in het loslaten en het vertrouwen hebben dat het goed komt. Het is vooral ook heel waardevol om andere inzichten te krijgen. Als je alleen werkt zit je toch vaak in een bepaalde tunnelvisie.

En nu?

Mijn businessdoelen voor 2021 zijn kraakhelder, er zijn bergen werk te verzetten en ik heb er heel veel zin in. De verandering qua koers zet ik genadeloos door. Een businesscoach stond al langer op mijn lijstje, maar ondertussen heb ik iemand gevonden waar ik de komende drie maanden een 1-op-1 coachingstraject volg. De eerste sessie zit erop en ik ben razend enthousiast. Ook gaat ze mij helpen om iets meer te genieten van de reis die ik maak in plaats van maar alleen maar keihard rennen naar het einddoel.

Ik bedoel: kijk eens wat ik al allemaal bereikt heb? De mega omzetten (en winsten) die ik gedraaid heb, het team dat ik aan het bouwen ben, alle stappen die ik aan het zetten ben met mijn bedrijven en alle stappen die ikzelf als ondernemer en als persoon gezet heb. Halleluja! Daar mag ik best af en toe een beetje trots op zijn!

Transitie uurtje-factuurtje naar een productfunnel

Het lijkt misschien allemaal heel erg leuk, maar wat ga je dan precies doen? Nou, ik wil niet meer mijn tijd verkopen, maar ik wil mijn expertise verkopen. Dit betekent dat ik mijn werkzaamheden als online marketeer deels ga afbouwen tot maximaal 16 uur per week. De rest van de tijd ga ik vullen met mijn werkzaamheden voor Ondernemen als een baas en Pinterest-Marketing.

Om te zorgen dat ik heel erg veel mensen kan helpen, ga ik (ik ben al bezig en het wordt écht heel tof) een productfunnel ontwikkelen. Dit betekent dat ik e-books, online cursussen, online masterclasses en nog veel meer vets ga ontwikkelen. Ik beschik over heel veel kennis en ik wil die kennis heel graag met andere mensen delen. Mijn doel is om een kennis ondernemer te worden.

Werken aan een betere money mindset

Investeren in persoonlijke ontwikkeling

Of je nu fulltime ondernemer bent of parttime: jezelf blijven ontwikkelen is belangrijk! Zo heb ik in januari van dit jaar niet alleen geïnvesteerd in een businessoach, maar ik heb ook de Money Mindset Mastery van Kim Munnecom gekocht om grote veranderingen door te maken op het gebied van mijn Money Mindset. Het gaat om grote bedragen en dat vind ik stiekem best spannend, maar persoonlijke ontwikkeling is enorm belangrijk als ondernemer en ik weet dat ik er altijd iets van leer. Ook heb ik er vertrouwen dat ik het geld dat ik nu geïnvesteerd heb, dubbel en dwars ga terugverdienen. Ook ben ik bezig met het frequent lezen van zelfhulpboeken en het volgen van andere interessante onlinetrainingen.

Zoals je begrijpt, ben ik nog lang niet klaar met ondernemen en met groeien. Ik kan niet wachten wat het ondernemerschap nog meer voor mij in petto heeft!

Op zoek naar tips en tricks om jouw kick-ass droom onderneming te lanceren of om jouw carrière te rocken? Meld je aan voor de nieuwsbrief.

* indicates required




1 Comment
  • Emma | Skere Student

    Super tof, je plannen voor 2020! Ik ben heel benieuwd wat je allemaal gaat ontwikkelen voor je funnel! Gaat dat vooral voor Ondernemen als een baas zijn, of juist voor Pinterest Marketing? Of voor allebei? 🙂

Leave a Reply




Schrijf je in voor de wachtlijst!

Over Dionne Knooren

Download het gratis e-book